Shizukanaru Ketto (1949)

Alternatieve titels: The Quiet Duel | A Silent Duel

Japan

geregisseerd door Akira Kurosawa
met Toshirô Mifune, Takashi Shimura en Miki Sanjo

Kyoji Fujisaki, een jonge arts, loopt syfilis op van een patient die hij behandelt tijdens een operatie in een veld hospitaal. Na de oorlog, keert hij terug naar zijn verloofde en verlaat haar zonder enige verklaring te geven. Wanneer Fujisaki de man ontmoet die hem tijdens oorlog had besmet, dwingt hij de man om de verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor de man's vrouw te nemen, zij verwacht een kind.

avatar van JayLunar
Eén van de minst bekende films van de meester is een goed gespeeld en erg meeslepend melodrama. Aandoenlijk is het hoe dr. Fujisaki (Mifune in een sterke rol) ondanks zijn situatie toch zijn kalmte poogt te bewaren.

De DVD van Ronin (r1) is uitstekend. Hopelijk gaan die lui meer Japanse klassiekers uitbrengen!

avatar van Spetie
Een klein, maar fijn drama van Kurosawa, waarin hij maar weer eens gebruik maakt van zijn vast cast Toshirô Mifune en Takashi Shimura. Twee erg fijne acteurs, die hun rol als arts goed spelen. Vooral Mifune is erg overtuigend als sympathieke dokter, die syfilis oploopt. Een rol waarbij hij laat zien ook goed een ingetogen personage te kunnen spelen. Wel vond ik dat er niet erg duidelijk wordt uitgelegd waarop Mifune geen handschoenen droeg bij de bewuste ingreep bij de patiënt. Of dat het risico te groot was, of dat hij gewoon de handschoenen vergat, waardoor hij de ziekte opliep, blijft onduidelijk.

Toch is de mooiste rol van de film weggelegd voor Noriko Sengoku. Ze speelt een verpleegster, die in eerste instantie vrij onsympathiek oogt. Naarmate de film vordert, ontwikkelt haar personage zich op een mooie manier. Vooral de scene waarbij de man aanvalt, die Mifune besmet heeft, is erg mooi. Ik vond de tweede helft ook duidelijk beter dan de eerste. Daar lijkt Kurosawa soms nog niet helemaal te weten waar hij heen wil met het verhaal. In de tweede helft is die twijfel helemaal weg, en komen de personages ook meer tot ontwikkeling.

Zeker niet slecht dus. Zonder de iets mindere eerste helft, had dit zelfs erg goed kunnen worden. Dat zat er helaas niet in, maar het is desondanks behoorlijk aangenaam kijkvoer.