Chronik der Anna Magdalena Bach (1968)

Alternatieve titels: The Chronicle of Anna Magdalena Bach | Cronaca di Anna Magdalena Bach

West-Duitsland / Italië
Biografie / Drama

geregisseerd door Danièle Huillet en Jean-Marie Straub
met Christiane Lang, Gustav Leonhardt en Paolo Carlini

Een kroniek over het leven van Johann Sebastian Bach, die zich voornamelijk richt op diens muziek. In een voice-over vertelt Anna, de vrouw van Johann, over diens leven, terwijl hij zijn composities schrijft en speelt.

wel erg bijzonder dat alle acteurs de muziek zelf spelen!
en bach word gespeeld door de nederlander Gustav Leonhardt

Ghehe,die zgn. acteurs zijn in feite wereldberoemde musici...Leonhardt klavecinist,evenals Lang.De Hollandse organist Bob van Asperen heeft trouwens ok nog een rolletje.Waarmee wel duidelijk is dat de Straubjes Bresson wilden overtreffen op het gebied van anti-acteren en onmogelijkheid tot identificatie.Leonhardt spreekt monotoon,onduidelijk en met een afgrijselijk Hollands accent.
Op imdb spreekt men ook wel van anti-cinema,waar wel iets in zit in dier voege dat de cinematografie wordt teruggebracht tot het opstellen van een camera.Dat ook een intrige ontbreekt interessert me geen hol,daarvoor kijk ik wel naar Amadeus.De paar dialogen hadden wat mij betreft wel geschrapt mogen worden.
Wat deze film door zijn radicale aanpak vermijdt is in ieder geval een kitscherig-monsterlijk product à la Beethoven(niet die hond,maar met Gary Oldman) af te leveren.
Eigenlijk kijkt deze film als een soort high-budget historische tv-documentaire,met een keurige voice-over die een gortdroge opsomming geeft van de levensloop van Sebastian,idool van de "heldin".
Veel is geschoten op locatie en zeer veel aandacht is besteed aan kostumering e.d.,maar waar de authenticiteit het meest uit spreekt is de manier van muziekuitvoering in de oude stijl en oorspronkelijke instrumenten,wat in de jaren '60 lang niet zo was ingeburgerd als nu.
Visueel zijn er wel degelijk anachronismen te bespeuren zoals het citeren van Vermeer schilderijen,daar waar de Delftenaar een eeuw eerder leefde dan JSB.
Dat der Chronik kan roemen op de beste soundtrack uit de filmgeschiedenis,spreekt voor zich.

avatar van Biosguru
Prachtige muziek, ontzettend mooi uitgevoerd. Verknald door Van Gewest tot Gewest commentaar en crappy 16mm zwart-wit beelden, die behoorlijk oversturen. Argh, hoe zonde van al dat talent. Niet uitgezien, ondanks dat ik Bob van Asperen op Clavecimbel erg fraai vindt.

avatar van John Milton
De 'crappy 16mm zwart-wit beelden' die Biosguru zag had ik ook ergens opgescharreld, maar de restauratie die op Mubi staat ziet er heel behoorlijk en scherp uit. Maar dat maakt het nog geen allemansvriendje, zoals dit citaat misschien illustreert:

What we are confronted by, then, is a barrage of visual and aural information. Protracted shots and startlingly succinct ones. Quick flashes of information that barely register. A sensual overload of faces and places.
- A Straub-Huillet Companion: Chronicle of Anna Magdalena Bach on Notebook | MUBI

De voice-over zinde mij ook totaal niet, en ik hoor Bach (heiligschennis!) dus liever op een piano/vleugel dan een harpsichord. Op een orgel kan het vriezen en dooien. Als beginnend Bach verkenner was dit wellicht toch een beetje het diepe deel van het zwembad, en deze uitvoering van Huillet en Straub hielp daar niet altijd bij.