Feuerwerk (1954)

Alternatieve titels: Fireworks | Oh! My Pa-Pa!

West-Duitsland / Zwitserland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Kurt Hoffmann
met Lilli Palmer, Karl Schönböck en Romy Schneider

Circus Obolski komt rond 1900 in een klein Duits dorpje, waar de verjaardag van Oberholzer, een fabrikant van tuinkabouters, voorbereid wordt. Circus-directeur Obolski is de broer van de fabrikant, die twintig jaar eerder wegging, en hij wil hem nu feliciteren. Het circus is niet echt een succes, want het publiek blijft afstandelijk. Alleen de dochter van Oberholzer, Anna, is gek op het circus en besluit om weg te lopen.

Tweede film van Romy Schneider die wel gelijk (weer) laat zien dat ze meer in haars mars heeft. Haar wilskracht is overtuigend en in zekere zin 'ontroerend' weergegeven. Dé ster van de film is echter Lilli Palmer, die was me nooit zo opgevallen, maar is hier een dame met uitstraling, flair, gracieus en meeslepend. Heerlijk om naar te kijken.

Verder is het net als Schneider's eerste film (Wenn die Weisse Flieder...) ook hier zeker geen standaard heimat film. Al het spektakel wordt van stal gehaald om de Hollywood musicals naar de kroon te steken. Veel zwier, beweging, kleur, circus met wilde dieren. En de stereotiepe elementen en vertolkingen van de familie van Alexander en Anna zijn daarmee best goed te doen. Zeker Onkel Gustav - die als de Duitse George C Scott met zijn monocle de gevstigde orde laat voor wat hij is en zich het hoofd op hol laat brengen.

Het was opvallend dat deze film zo "vlak na" de oorlog al weer in Nederland te zien was.