Mädchen in Uniform (1958)

West-Duitsland / Frankrijk

geregisseerd door Géza von Radványi
met Romy Schneider, Lilli Palmer en Therese Giehse

Na de dood van haar moeder gaat Manuela (Romy Schneider) naar een meisjeskostschool waar een streng regime heerst en zeker geen plaats is voor, al dan niet lichamelijk, verlangen. Alleen de lerares Duits heeft begrip voor de aanpassingsproblemen van de leerlingen. Onder alle kinderen is zij populair maar Manuela gaat zo ver openlijk haar liefde te verklaren. Het hierdoor uitgedaagde systeem veroordeelt Manuela tot zieke en besluit dat zij moet worden genezen.

Stinissen, wat leuk dat je deze film met Romy Schneider hebt toegevoegd!
Ik ga 'm snel kijken. Ik meen dat de videotheek verderop 'm verhuurd.

avatar van bioscoopzaal
Goh, ik heb deze ook ooit eens gezien op de Duitse tv. Ik zat toen in een complete Romy Schneider-manie, en heb toen een aantal van haar films gezien.

Ik meen me te herinneren dat dit zo'n typische stoute-meisjes-film was, maar dan zonder de seks en gratuit naakt. Verder kan ik me er niks meer van herinneren.

2.5 ster dus maar

mooie film. Vond het origineel beter, en blijf het jammer vinden dat dit soort films altijd zo tragisch moeten eindigen.

Ik heb het origineel niet gezien, maar deze versie vind ik zeer om te pruimen. Kijk, Schneider is natuurlijk al een hemelse actrice maar die Palmer, daar kan ik ook wel van begrijpen dat al die meiden daar verliefd op worden - alleen is Schneider de enige die het hardop roept . Inderdaad jammer, dat verdrietige einde. Mooie film hoor.

avatar van Drs. DAJA
Erg mooi geplaatst in een meisjeshuis waardoor de wrijving van het door Romy Schneider geweldig gespeelde personage nog meer reden tot conflict is. De film weet je goed mee te sleuren in de ronduit deprimerende wereld van het hoofdpersonage en blijft goed hangen. In eerste instantie meende ik de toch redelijk teruggetrokken uitwerkingen van het lesbische aspect toe te schrijven aan de tijdsgeest, maar aangezien het origineel dit al 27 jaar eerder deed snap ik niet waarom de film zich zo braaf houdt. Absoluut; de film tekent erg sterk de gevolgen voor haar geluk en acceptatie, maar wat dat lesbische nou precies inhoudt wordt nogal ontweken. Neemt niet weg dat de film enkele ijzingwekkende scenes bevat, waarbij ik moet terugdenken aan de scene in de trappengang. Mädchen in Uniform is een klein meesterwerkje.

avatar van beavis
Goede remake wel, wijkt in weinig af van het origineel. Eigenlijk vond ik alleen het einde in het origineel wat beklemmender en overtuigender; in deze versie treedt er onmiddellijk een verandering in de directrice op die nogal uit de toon valt. Ook de keuze tussen Romy Schneider of Hertha Thiele is een lastige... maar dat geeft ook alleen maar weer aan hoe goed de versie uit 1931 al was.
Ook al voegt deze film dus niets toe, het blijft de moeite waard. Heb je beiden nog niet gezien, dan raadt ik toch vooral het origineel aan... tenzij je fan bent van Romy Schneider, zoals ik, dan moet je ze beiden zien!

Sterk gespeeld drama over een meisje dat op een kostschool (het lijkt eerder een tuchtschool) verliefd wordt op een van haar leraressen. Prima werk van Therese Giehse als de ijzervretende directrice en de altijd gedegen Lilli Palmer. Maar het is toch vooral de film van Romy Schneider, voor wie dit na de suikerzoete rol in de Sissi-trilogie een hele overgang moet zijn geweest. Hier ontluikt al haar acteertalent, dat in haar latere Franse periode tot zoveel mooie rollen heeft geleid. Het origineel uit 1931 ken ik (nog) niet, maar lijkt mij alleszins de moeite waard.