Feuerwerk (1954)

Alternatieve titels: Fireworks | Oh! My Pa-Pa!

West-Duitsland / Zwitserland
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Kurt Hoffmann
met Lilli Palmer, Karl Schönböck en Romy Schneider

Circus Obolski komt rond 1900 in een klein Duits dorpje, waar de verjaardag van Oberholzer, een fabrikant van tuinkabouters, voorbereid wordt. Circus-directeur Obolski is de broer van de fabrikant, die twintig jaar eerder wegging, en hij wil hem nu feliciteren. Het circus is niet echt een succes, want het publiek blijft afstandelijk. Alleen de dochter van Oberholzer, Anna, is gek op het circus en besluit om weg te lopen.

avatar van Scorpio11
1 van de eerste films met Romy Schneider.

Dick2008
Maandag 30 juli Duitsland 1 (ARD) 10.25 - 12.00 uur

Volgens IMDb de 2e film van Romy, de eerste is Wenn der Weiße Flieder Wieder Blüht (1953).

In 1954 was Lilli Palmer naar Duitsland teruggekeerd en deze film was haar "comeback".

avatar van Mochizuki Rokuro
Dank voor de tip!
Henny Vrienten heeft ook volgers in Duitsland blijkbaar. Afgelopen zondag in Zomergasten vertelde hij dat dit de eerste film is die hij ooit in de "bioscoop" zag samen met zijn vader. Stukje zag er best leuk uit (droomscène).

avatar van Mochizuki Rokuro
Tweede film van Romy Schneider die wel gelijk (weer) laat zien dat ze meer in haars mars heeft. Haar wilskracht is overtuigend en in zekere zin 'ontroerend' weergegeven. Dé ster van de film is echter Lilli Palmer, die was me nooit zo opgevallen, maar is hier een dame met uitstraling, flair, gracieus en meeslepend. Heerlijk om naar te kijken.

Verder is het net als Schneider's eerste film (Wenn die Weisse Flieder...) ook hier zeker geen standaard heimat film. Al het spektakel wordt van stal gehaald om de Hollywood musicals naar de kroon te steken. Veel zwier, beweging, kleur, circus met wilde dieren. En de stereotiepe elementen en vertolkingen van de familie van Alexander en Anna zijn daarmee best goed te doen. Zeker Onkel Gustav - die als de Duitse George C Scott met zijn monocle de gevstigde orde laat voor wat hij is en zich het hoofd op hol laat brengen.

Het was opvallend dat deze film zo "vlak na" de oorlog al weer in Nederland te zien was.

avatar van Brix
Verdorie, ik was bezig met een reactie, die bijna letterlijk hetzelfde inhield als die van jou MR.
Vooral betreffende Lilli Palmer, alleen dat ik die al lang op deze manier waardeer, en Rudolf Vogel (Onkel Gustav)

Ik kan die van jou dus alleen nog maar geven(en dat is ook niet verkeerd)