Louisa (1950)

geregisseerd door Alexander Hall
met Ronald Reagan, Charles Coburn en Edmund Gwenn

Louisa Norton is de grootmoeder die het gezin van Harold 'Hal' Norton dusdanig in de war brengt dat zijn vrouw en dochter het niet meer kunnen verdragen en dreigen het huis te ontvluchten. Harold 'Hal' Norton stelt voor dat de grootmoeder Louisa het huis uit moet en op eigen benen moet leren staan.

avatar van Kuck-x
Ronald Reagan is nooit een topacteur geweest - behalve als president - en een komiek was hij van nature zeker niet. Dat zit deze film echt in de weg. Een acteur met grappiger mimiek en vooral betere timing had dit verhaal boven het gemiddelde uit kunnen tillen - als een beter einde met wat meer verrassing ook nog mee had gewerkt.
Het verhaal biedt mogelijkheden: een lastige schoon- en grootmoeder met te veel vrije tijd die ineens de liefde vindt en dan meteen dubbelop... Oude mannen die vechten als puberende haantjes, pubers die er schande van spreken... Sommige rollen zijn echt goed neergezet. Louisa is een heerlijke dame, haar eerste aanbidder kan niet anders dan sympathie oproepen. Het zelfverklaarde intellectuele vriendje van de dochter is een mooie druiloor eerste klas. Het verhaal hield me toch bezig, ik bleef benieuwd hoe het af zou lopen. En dat viel dan, zoals gezegd, weer een beetje tegen. Paar gemiste kansen dus, bij dit verder aardige wegkijkertje.