• 10.518 nieuwsartikelen
  • 8.961.525 stemmen

The Story of Vernon and Irene Castle (1939)

Romantiek / Muziek | 93 minuten

Genre: Romantiek / Muziek

Geregisseerd door: H.C. Potter

Met onder meer: Fred Astaire, Ginger Rogers en Edna May Oliver

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 26 oktober 1939

Plot The Story of Vernon and Irene Castle

"Dazzling entertainment rainbowed by memory's most haunting hit melodies!"

1911. Vernon Castle is het slachtoffer (de aangever) in een komische act op toneel. Hij ontmoet Irene Foote als hij een hond redt van verdrinking, waarna ze hem overtuigt dat hij beter zou zijn in een dansact met haar.

logo tmdbimage

avatar van Dk2008

Dk2008

Het verhaal stond me in het verleden al niet aan. Maar goed heb nu alle Rogers & Astaire films gezien al heeft het jaren geduurd.

En ik maar denken dat By the beautiful sea van oorsprong uit Some like it hot komt, maar hier ook al te horen. Een ander leuk/mooi nummer Oh you beautiful doll. Het bekende The darktown strutters' ball wordt in het Frans gezongen. (door Jean Sablon).

Biografische film, maar lullige verfilming. Ik vind het eigenlijk helemaal geen thema voor een Fred & Ginger film. Hoewel het begin nog wel aardig is, gaat de lol er snel af zodra het echte verhaal begint. 2.0

avatar van Movsin

Movsin

Rechtstreeks uit de Hollywoodstudios, dit heerlijk song- en dance filmpje.

Fred en Ginger deze keer in een biografie wat toch een bittertje in het plot inhoudt, maar daarom niet getreurd : het zijn de dansnummers en de liedjes die bekoren.

Eigenlijk verdient het camerawerk van deze Astaire-Rogers films toch wel een dikke pluim om de mooie manier waarop ze deze twee dansfenomenen telkens in beeld brachten.

Onderhond

• 11928 stemmen

Beetje vreemd.

Rare mix van het klassieker performers verhaal met een half uurtje oorlogsdramatiek erachteraan. In de jaren daarna wel herhaald door een aantal andere bekende performers, maar dan toch met een iets positievere inhoud.

Nu is dit wel gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, maar daar zouden ze zich in modern Hollywood niet door laten tegenhouden. Vroeger bleef men dan toch iets dichter tegen de realiteit, al heb ik dan niet nagekeken op haar man ook écht bij de allerlaatste, niet-aangekondigde vlucht overleden is.

In ieder geval komt de verrassing van het effectieve sterven. Dit soort film eindigen toch meestal erg positief. Niet bepaald fijn om te zien dat je man sterft in een oorlog, zeker niet wanneer er eentje aan het broeien is. Propaganda kan je het dus moeilijk noemen, al wordt de inmenging van het Amerikaanse leger wel érg heroisch voorgesteld.

Maar eigenlijk is dat allemaal gedoe in de marge, het eerste uur is toch vooral klassiek Astaire en Rogers werk, met een hoop dans, een bekende performers opbouw (niemand geeft het een kans tot eindelijk beroemd - alleen dan iets versneld omdat er nog een oorlogsstuk achter moet). 80 minuten lang een redelijk luchtige film dus, enkel het einde valt wat uit de toon. En het mag dan misschien wel waargebeurd zijn, filmisch vond ik het niet zo sterk werken.