• 8.230.217 stemmen

Wo De Te Gong Ye Ye (2016)

Actie / Thriller | 99 minuten

Genre: Actie / Thriller

Alternatieve titels: My Beloved Bodyguard / My Bodyguard

Oorsprong: Hongkong / China

Geregisseerd door: Sammo Kam-Bo Hung

Met onder meer: Andy Lau

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Over Wo De Te Gong Ye Ye

Ding is een oud-rechercheur die kampt met dementie. Hij verlaat Peking nadat zijn kleindochter verongelukt onder zijn toezicht en verkiest een klein provinciestadje bij de Russische grens. Daar ontmoet hij Cherry, een jong meisje dat onderdak zoekt bij hem wanneer Li, haar vader en berucht gokker, zich weer eens misdraagt. Wanneer Li zijn schulden niet meer kan terugbetalen wordt Cherry het doelwit van Li's schuldeisers, die hem zo onder druk willen zetten.

imageimageimage

Li Zheng-Jiu

Choi Dong-Hen

Park Seon Nun

Police director Zhang

Park Chan Seun

Onderhond

Sammo returns.

Toch wel een big deal. Na bijna 20 jaar afwezigheid op het regisseurstoneel komt één van Hong Kong's meest befaamde martial arts helden met een nieuwe film. Als acteur is Hung alweer even in de picture, maar blijkbaar wil hij nu ook weer als regisseur aan de slag, want een nieuwe film is ook alweer in de maak.

Hij is in ieder geval nog goed op de hoogte, want zoals zoveel regisseurs uit Hong Kong gaat Hung het in China zoeken. Toch een duidelijke constante de laatste tijd. Het resultaat is best oké, maar net zoals z'n voorgangers heeft Hung moeite om de mix tussen China en Hong Kong tot een écht geslaagd einde te brengen.

Visueel oogt het allemaal best aardig. Misschien iets té veel visueel geklooi tijdens de actiescenes, maar dat was ook eerder uit noodzaak had ik het idee. Dé grote uitdaging van deze film was om Hung nog steeds een kick-ass vechter te laten zijn, maar op zo'n manier dat hij niet al te veel meer hoefde te bewegen. Voor het grootste deel werkt het wel, maar daar is toch aardig wat opsmuk voor nodig geweest.

Leuk rolletje voor Andy Lau verder, en grappige cameos van Karl Maka en Hark Tsui (die oude ventjes op het bankje). Ook Yuen Biao is even van de partij, recentere martial arts held Eddie Peng mag ook opdagen. Met het strikken acteurs had Hung in ieder geval geen problemen, al zijn hun cameos wel opvallend klein.

Het is uiteindelijk een vermakelijke film geworden, die makkelijk wegkijkt en een paar fijne scenes kent. Maar groots wil het nergens worden. Toch is het fijn om Hung weer in de regiestoel te zien. Een écht geweldig regisseur is hij nooit geweest, maar hij kan best een goed actiefilmpje in elkaar zetten, daar is deze film nog maar eens het bewijs van.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

• 2058 stemmen

Een mix tussen martial arts, misdaad, komedie familiefilm. Niet onaardig 3.0

stinissen (crew films & series)

Leuk gegeven dat kapot wordt gemaakt door de meest vreselijke humor op sommige momenten leek het wel slapstick...

avatar van Zandadder

Zandadder

Best lief misdaad-filmpje eigenlijk.

Het aandoenlijke verhaal van de oude man die van zijn rust wilt genieten, en bevriend raakt met een klein meisje wier vader gokschulden heeft. De lokale onderwereld verhaalt de schuld via ontvoering van het meisje waar Summo Hung in actie komt.

Mijn cijfer is vooral gebaseerd op de gevechten en toch een paar vrij harde scenes die in contrast staan met het karakter van de film. De film kijkt erg makkelijk weg, het verhaal is 13 in een dozijn, toch kijk ik een film als deze puur voor de vechttechnieken. Kleine 3,5*