Diabolique (1996)

Thriller

geregisseerd door Jeremiah S. Chechik
met Chazz Palminteri, Sharon Stone en Isabelle Adjani

Amerikaanse remake van Les Diaboliques. Het jongensinternaat is eigendom van Mia Baran en haar man. Ze wordt door hem vernederd en hij reageert zich af bij een minnares die op hetzelfde internaat doceert. De vrouwen besluiten samen om hem te vermoorden.

Heb het origineel nooit gezien, maar slechter als deze zal ie niet zijn.

Heb het origineel nooit gezien, maar slechter als deze zal ie niet zijn.

Sterker nog. Het origineel is fantastisch.

Ik vond hem niet slecht. Lekkere film met redelijk verrassende afloop. 3 sterren.

Had het origineel gekeken!

avatar van speedy23
In het Franse Les Diaboliques uit 1955, een kei van een thriller-noir, speelden Vera Clouzot en Simone Signoret de hoofdrollen. Als respectievelijk echtgenote en maîtresse beramen ze samen de moord op hun man annex minnaar. In de Hollywood-versie uit '96 is Isabelle Adjani de brave echtgenote Mia. Nicole, de bitchy maîtresse, word vertolkt door Sharon Stone. Chazz Palmenteri is het slachtoffer, de man die hun - letterlijk - dodelijke woede op zijn kop krijgt. Maar wie zijn de echte slachtoffers? De twee vrouwen krijgen het namelijk zeer hard te verduren. En dan komt nog Kathy Bates op de proppen om hen nog meer te tergen, als een bemoeizuchtige detective die absoluut het mysterie wil oplossen. Ondanks talloze (hoog)moedige pogingen blijven Amerikaanse remakes van Franse drama's minder geslaagd dan het origineel. Diabolique is geen uitzondering op deze regel, en werd in de pers zelfs genadeloos in de grond geboord. Dat was dan ook weer onterecht, want deze prent laat zich heel goed bekijken. Wie het origineel nog niet zag en dus geen torenhoge verwachtingen koestert, zal zeker niet teleurgesteld zijn. In Diabolique wordt sterk geacteerd. Gezien de stereotiepe rollen en enkele bepaald maffe ensceneringen komen alle vier de acteurs ook morbide-grappig uit de hoek...

avatar van Ziggy007
Niet dat het me een topper lijkt, maar er staat in de gids 2.40uur dat de film begint en ik zit nu al een kwartier naar de meest trieste sexreclames te kijken Hij zal wel niet meer worden uitgezonden...

avatar van chiquita
Veronica heeft het ook al laten afweten met The Lost Boys.

kappeuter (moderator)
Je moet ook het origineel zien, dus helemaal niet erg dat de film niet komt.

avatar van Bas17
Vreselijke ver******* van het orgineel, echt heiligschennis. 0.5*! Kijk het orgineel

avatar van boerenpummel
Wat mij betreft is deze remake wat al te genadeloos afgemaakt. Tuurlijk, de film is veel en veel minder goed als het origineel van Clouzot. ik heb echter veel beroerdere remakes van niet-Amerikaanse klassiekers gezien.

2,5* (en vooruit 0,5* erbij voor Isabelle Adjani)

avatar van Zoey
Deze film lang geleden gezien. Vond het nu op de dvd. Ja de acteurs spelen goed!
Het einde vind ik jammer zo over de top gespeeld...!!! Maakt het dan weer goedkoop..

avatar van Carl
Goede remake. Hij is anders dan het origineel. En dat is wennen. Mag het? Maar door alle 4 acteurs werd voorbeeldig geacteerd. Ook vond ik dat er aan het eind helemaal niet over de top werd geacteerd, integendeel.
Die vuistslag op het eind vond ik juist heel goed gevonden. De muziek vond ik af en toe wel wat té. Had wat minder gemogen en dan was er een haf puntje van mij bijgekomen.

Na haar rollen in "Casino" en "Basic Instinct 1" vind ik de rol van Sharon Stone in deze film de derde beste.
Maar ook de andere acteurs zijn prima, met een speciale vermelding voor Kathy Bates, die altijd wel zeer goed is.
Het is trouwens niet de eerste maal dat ik deze film zie, maar steeds weer kan hij me boeien van begin tot einde.

avatar van Friday the 13 th
Sharon Stone speelt hierin inderdaad sterk, maar soms iets te fel op automatische piloot, die bitch-rollen van haar kennen we ondertussen wel.

Dat terzijde gelaten vond ik het een uitstekend mysterie-verhaal. Ik heb het origineel nog niet gezien, dus kan niet vergelijken, maar vond dit een spannend verhaal en mooi verfilmd. Kathy Bates heb ik nooit graag zien acteren en vond haar rol hierin wat overbodig, maar het is duidelijk een vrouwen-onderonsje in deze film.

De film neemt voldoende aanloop om suspense op te bouwen en op het einde is het best wel nagelbijtend qua sfeer.

Voor mij een aangename verrassing. Wijkt deze remake erg veel af van het origineel of zitten de grote lijnen er wel degelijk in?

orbit
Hmm, soort variant op Sleuth dit.. niet erg sterk, met name dat hysterische gedoe van die vrouwen en de volstrekt ongeloofwaardige relatie met die man (waar iedereen een hekel aan heeft, dus waarom al die vrouwen?).

avatar van John Lee Hooker
Opzich is het allemaal wel aardig in beeld gebracht. Lekker rustig, prima settings.

De cast doet het aardig, alleen de detective vond ik vervelend.

Dat gedoe met het zwembad zal ik eerder onthouden dan een scène in Venetië uit The Tourist. Het had wel iets zeg maar.

Redelijk filmpje, regelrechte thriller.

movie-edje
ik heb deze film een tijd terug in de bios gezien.
en de zaal zat vol!

moet eerlijk toegeven dat ik deze film best goed is.

ik heb de orginele versie nog nooit gezien,
( wist ik ook niet dat die er was )

lekker filmpje!

edje555
Sharon Stone was hot in the 90"

leuk filmpje, meer niet.

avatar van Left4Dead
Maaww, als tussendoortje nog te pruimen.