Please Vote for Me (2007)

China
Documentaire

geregisseerd door Weijun Chen

Democratie bestaat wel degelijk in het grootste communistische land van de wereld, China. Namelijk in de derde klas van een school in de provincie Wahun, waar drie 7-jarige scholieren strijden om klassenleider te worden. De documentaire laat zien hoe het drietal campagne voert en hoe hun klasgenoten democratisch kiezen voor hun favoriet.

Mug
Uitemate krachtig statement over het belangrijkste element van 'onze democratie': het stemrecht.

Extreem pijnlijke [hier liepen enige tranen over de wangen] en uitbundige scenes sieren deze korte doch krachtige documentaire. De technieken om het electoraat voor je te winnen komen allemaal aan bod, en dan nu in het klein. Je kunt het projecteren op allerlei soorten massa-verkiezingen. Dan vraag je je inderdaad af of we wel leven in 'een democratie'.

Predikaat "Niet Te Missen" krijgt het van me mee, tijdens de globale week van de democratie is de documentaire op vele tv-zenders te zien: 4,5*

Amerikaanse sceptici noemen het een mockumentary, de makers garanderen het tegenovergestelde. This is the real stuff.

Mug
Zozo, voor de tv-uitzending al 2 ongemotiveerde 0,5*. Hopelijk zijn er mensen die dit uurtje democratie-kritiek later vandaag wel kunnen apprecieren. Mijn predikaat "Niet Te Missen" is nog steeds van kracht.

ben benieuwd!!!

avatar van danuz
Wil het zegje van Mug hierboven toch wat kracht bijgeven, in tegenstelling tot de laag stemmers die hier de documentaire tot een triest gemiddelde halen.

Vooral de gedrevenheid, de passie, maar ook het kind zijn geven Please Vote for Me veel kracht mee, en maken het een vertederende, maar ook uiterst boeiende film. Zo hoog als Mug wil ik niet stemmen, maar ik heb in ieder geval uiterst genoten. De verschillen tussen de Chinese jeugd en die van Nederland (althans, in mijn beleving) zijn op bepaalde punten groot, maar liggen toch ook dicht bij elkaar, wat het een super boeiende culturele beschouwing maakt. Mooi dit. Het einde bracht bij mij ook wel de tranen in de ogen, zo vertederend.

neo (crew)
Het ongelooflijke van dit alles is nog wel dat de kinderen het in de eerste plaats als een 'zomaar' een schoolles zien, om daarna er helemaal in meegesleept te worden en het onderscheid met echte verkiezingen van volwassenen nauwelijks meer gemaakt kan worden. Zeer goede, confronterende documentaire. 4 sterren

avatar van Alastor
Het een en ander lijkt me toch geënsceneerd voor deze documentaire. De opzet van de verkiezingscampagne is dusdanig uitgekiend dat alle aspecten van campagne-voeren aan bod komen, het lijkt me stug dat de schoolleiding van de basisschool hiervoor verantwoordelijk is. Daarnaast hebben de leraren de opdracht gekregen zo min mogelijk in te grijpen om het 'dirty campaigning' goed in beeld te kunnen brengen.
Ook bij het wel heel volwassen debat tussen Luo Lei en Cheng Cheng zijn de beide jongetjes nooit met tweeën of samen met de klas in beeld te zien, wat de indruk wekt dat er een schijnvertoning plaatsvindt.

Dit alles neemt niet weg dat de meeste processen natuurlijk zijn en de emoties hoog oplopen. Please Vote for Me is het Madurodam van de verkiezingscampagne, een geslaagd experiment wat mij betreft.

avatar van Mochizuki Rokuro
Gemist gisteren, omdat op maandagavond Net5 bij ons thuis de baas is en we maar 1 recorder hebben... Gelukkig zie ik dat ie woensdag nog ns komt, dus gaan we alsnog kijken... Ben toch wel nieuwsgierig: China is boeiend en de preview prikkelend.

Prima docu, waarvan ik soms wel dacht of het allemaal even spontaan was, afgezien van het feit dat de ouders een soort van camangeleiders waren.
Verder valt het allemaal best te vertalen naar de grote mensen-wereld.....
*moment dat het jongen meisje, aan het begin van de docu, tot huilens toe werd verbederd, was wel heel aandoenlijk:p
En voor de 0.5 stemmers vooraf de uitzending, gelukig is er voor julie nog rocky week op RTL.

3.5* vanwege het orginele idee

avatar van Dennis Evahi
Wat een vroeg wijze kinderen zeg! Ongelooflijk, en een discipline ook!!! Ik vind het hele schattige kinderen. Boeiend gefilmd. Ikzelf zou stemmen op dat meisje, zo aandoenlijk.

*** en een half

avatar van Mochizuki Rokuro
Verbijsterend!

Het leek mij toch wel echt, hoewel toekijkende ouders in enkele shots vreemd waren. Sinds ik aan den lijve heb ondervonden dat in China privacy een onbekend begrip is en de schreeuwcultuur (ze houden van herrie en TL-licht) inderdaad gewoon is (las ergens in een reisgids dat dat samenhangt met het Confucionimse dat ze soms zo tegen elkaar schreeuwen en ruzie maken).

Ontroerend ook ,vooral die hele klas die gaat huilen nadat ze het meisje hebben uitgescholden .

Verbijsterend!

Dennis Evahi schreef:
*** en een half

Ooh jah, dat helpt :S

Erg originele en vertederende docu. Ik zou ook op het meisje stemmen; die jochies vond ik maar kleine -maar erg grappige- schreeuwlelijkerdjes.

Mug zei hier eerder: "Je kunt het projecteren op allerlei soorten massa-verkiezingen. Dan vraag je je inderdaad af of we wel leven in 'een democratie'.

Ik vroeg me dan ook af of dit niet een door de Chinese overheid gesteund project is of dat het hier slechts de visie van de regisseur op democratie betreft.

Ik weet niet of het mijn mening over de film zou veranderen maar ik ben gewoon nieuwsgierig. Voorlopig krijgt 'Please Vote For Me' vier sterren van mij.

Mug
De documentaire is onderdeel van het Why Democracy project. Hoofdzakelijk 'westers' (Europees + Noord-Amerikaans) georienteerd initiatief.

Mug schreef:

Dank u! Even doorlezen. Op zich wel een relevant thema vandaag de dag.

wei
Van de maker van dat hartverscheurende To Live is Better than To Die. Deze keer een wat luchtigere docu. Drie kinderen mogen strijden om de titel klassenmentor en halen daarbij zoveel mogelijk truuks uit de kast. Ook de ouders van hen doen net zo hard mee.

Vind het eigenlijk allemaal heel erg grappig en voor mij blijft het in de eerste plaats vooral een portret over kinderen met te fanatieke ouders, hoewel het onderwerp (democratie in China) toch vrij relevant is op het moment. De omgang tussen de kinderen in een Chinese klas is ook ontroerend. Heel leuk.

avatar van Frankeermachine
wei schreef:

Hoef ik niks meer aan toe te voegen. Alleen jammer van de winnaar.

avatar van John Barry
Please Vote for Me vindt ik een boeiende documentaire.

China is nu niet bepaald een democratisch land en juist in dit land speelt deze documentaire zich af. Op een basisschool in China gaan drie kinderen de strijd aan om klassenvertegenwoordiger te worden. Deze strijd gaat er niet altijd even aardig aan toe. Tijdens het kijken van de documentaire hield ik in mijn achterhoofd dat ook in de volwassenwereld dit soort verkiezingscampagnes er vaak niet zo netjes aan toe gaan. In de volwassenwereld worden soortgelijke trucjes uitgehaald om zoveel mogelijk stemmen te winnen. In die zin is deze documentaire best confronterend.

Deze documentaire duurt niet zo heel lang, maar ik had niet het gevoel dat er dingen afgeraffeld worden. De documentaire duurt precies lang genoeg.

Naast dat deze documentaire je laat nadenken over de democratie geeft het ook wel een interessant beeld over hoe het in Chinese basisscholen eraan toe gaat.

Al met al vindt ik dit best wel een goede documentaire. Zeker de moete waard om eens te zien.

4 sterren