Brando (2007)

Documentaire

geregisseerd door Mimi Freedman en Leslie Greif

Deze drie uur durende documentaire beschrijft het leven en de carrière van de raadselachtige acteur Marlon Brando aan de hand van archiefdocumenten, onuitgegeven filmmateriaal en diepte-interviews. Meer dan vier dozijn interviews schetsen een nauwgezet, eerlijk portret van een van de grootste filmacteurs ooit. De film begint in zijn kindertijd met zijn alcoholische moeder en dominante vader, die hem naar een militaire school stuurde. Via theaterklassen in New York en zijn eerste succes op de planken ontpopte hij zich in de jaren 50 tot een beroemd filmacteur ("A Streetcar Named Desire", "On the Waterfront"). Verder schenkt de documentaire ook aandacht aan zijn politiek activisme in de jaren 60 (voor de Amerikaanse Indianenbeweging) en zijn comeback in de jaren 70 ("The Godfather", "Apocalypse Now"). In de jaren 80 stopt hij met acteren. Ten slotte focust de documentaire ook op zijn persoonlijke tragedies. Drie jaar na zijn dood (in 2004), getuigen familieleden, vrienden en collega's op een eerlijke en sobere manier over hun relatie met de legendarische acteur.