El Baño del Papa (2007)

Uruguay / Brazilië / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door César Charlone en Enrique Fernández
met Cesar Troncoso, Virginia Mendez en Virginia Ruiz

1988. De inwoners van het kleine stadje Melo raken behoorlijk opgewonden als ze horen dat Johannes Paulus II zijn bezoek aan Uruguay bij hen zal beginnen. Volgens de media worden er meer dan 50 000 mensen verwacht en dat betekent 50 000 pelgrims die eten en drank nodig zullen hebben, papieren vlaggetjes, souvenirs en herdenkingsmedailles. De arme inwoners van het stadje lopen over van enthousiasme; ze hopen niet alleen op hemelse zegeningen, maar vooral op een deel van de materiële opbrengsten. Beto, een kleine smokkelaar die zijn inkomen bij elkaar schraapt door fietstochtjes naar de grens met Brazilië te organiseren, heeft een lumineus idee: hij zal een toilet bouwen voor zijn huis en het verhuren aan de pelgrims.

avatar van Martin Van K
Leuke, gezellige en ontspannende film. De openingsscène vond ik alvast zeer knap ( fietsers op de vlucht voor de douane-patrouille). Een aantal plotwendingen vond ik nogal geforceerd, en de regisseurs wouden soms te veel drama-momenten in de film te stoppen. 3,5*

avatar van kaleknikker
heb egt gelache hahahaha

avatar van Malick
t heb ik genoten van The Pope's Toilet niet alleen zit er een lekker tempo in maar de maker geeft hier en daar wat kritiek op het beleid van de douane. Nog nooit eerder een film uit Uruguay gezien dan is dit mijn eerste tenzij ik wat over het hoofd zie op moment van schrijven. Plaats van handelingen is het kleine Stadje Melo rond 1988 de bewoners van Melo raken opgewonden als ze horen dat Johannes Paulus II langs komt voor een bezoek. Volgens de media worden er meer dan 50.000 pelgrims verwacht het uiteindelijke bezoek is minder dan 5000. Voor wie hebben ze dan al dat lekkernij, zoetigheden gemaakt? De bewoners dachten dat ze een sla-tje uit het pauselijke bezoek konden halen. Een van die arme bewoners is Beto hij bedacht een slim idee namelijk het volgende. Waar moeten al die mensen hun behoeften doen als ze beginnen te eten van al die lekkernijen en genoeg drinken rond het bezoek van de paus. Inderdaad, hij komt op het idee om een toilet te bouwen van het geld van zijn vrouw. Het plot is gelukkig vrij tam gehouden zonder vreselijke plotwendingen. De personages worden gespeeld door normale mensen uit het dorp verwacht geen acteerkwaliteiten maar gewoon speelse mensen die iedere dag proberen te overleven. Het enige minpuntje aan de film is dat het geheel naar een tijdje begint te schuren als de twee regisseurs er ook nog tragische wendingen aan breien. Leek wat geforceerd maar dat zegt niets over de simpele kracht van de film. Doorzettingsvermogen en geloof zijn de hoofdthema’s neem daarbij de prachtige landschappen van Uruguay en de liefdevolle soundtrack en de film is in mijn ogen meer dan geslaagd. Dus deze film heeft het hart op de juiste plaats en weet jou sympathie te winnen als je er open voor staat.

avatar van Obbie
Heb erg genoten van deze film. Dergelijke films worden te weinig gemaakt en gedistrubiteerd in Nederland. Weergave van de problemen en de weinig conventionele oplossing van een vader die het gevoel heeft te falen in het onderhoud van zijn gezin in Urguguay.

Bart Simpson
Wat een saaie film. Het lijkt wel of alleen maar saaie films uitgezonden worden op film 1...
Deze film heb ik de afgelopen 2 weken echt 100x voorbij zien gaan op film1 en film1+. Film duurt gewoon te lang, acteerprestaties zijn slecht, verhaal is slecht.

Het zal bij een 1.0* blijven.

avatar van valerio2003
Dit is echt een hele leuke film alleen vind ik het meer drama dan komedie en de acteerprestaties zijn prima.

avatar van Tommeh
Opzich een aardig filmpje, alleen is het jammer dat het tempo zo laag is. Tussen de vele pogingen van Beto om wat geld te verdienen door had ik op een gegeven moment een gevoel van "kom nou maar op met die paus". Daarnaast zijn niet alle personages even interessant, waardoor de verveling toe kan slaan. Het slot was wel weer sterk. 3*

avatar van barns
Zojuist deze film mogen aanschouwen en ik heb genoten. Waar ik dacht dat ik een komedie aan het bekijken was bleek dit toch beter te passen in het 'drama'-genre.

Het verhaal ontroerde me toch wel een beetje, zeker omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

Maar hier kunnen we wel een wijze les uit halen, dat we ten alle tijden een reeele blik moeten aanhouden en ons niet moeten laten leiden door wat andere toestoppen.

3.5* voor dit aparte verhaal

avatar van JDSsmetje
Tommeh schreef:
alleen is het jammer dat het tempo zo laag is.
Vond de film anders wel aardig opschieten. Vond het verder een zeer genietbaar filmpje. Wat ik erg goed vond, is dat er nooit geforceerde humor in de film zit, en dat een positieve naturel gevoel geeft bij de kijker. Verhaal wordt heel sober gehouden, en het acteerwerk vond ik meer dan voldoende.

Sympathieke film over een klein dorpje in Uruguay en z'n bewoners die veel geld hopen te verdienen aan de paus. Een smokkelaar met z'n gezin in de hoofdrol. De beelden van Uruguay zijn wel leuk. Geeft vast wel een realistisch beeld van hoe het er daar aan de grens aan toe gaat met de corrupte douaniers en de smokkelaars. Maar verder kabbelt het verhaal maar door naar een erg voorspelbaar einde. En het leven ging weer verder .....

avatar van Uzza_Sparta
deze komt vanavond op BBC2, of beter gezegd kwart voor drie zondagochtend

Meneer Bungel
Robi schreef:
Maar verder kabbelt het verhaal maar door naar een erg voorspelbaar einde. En het leven ging weer verder...
Voorspelbaar inderdaad, maar het is verder wel een fijn filmpje; sympathiek neergezet door de acteurs, tamelijk creatief en mooi qua regie en het is zo'n verhaal dat je (mij) naarmate de film vordert steeds iets verder onder de huid gaat zitten. En dan zitten een paar clichés ('papa' bedoelt het goed, maar...) nauwelijks in de weg. Een ruime voldoende.

Grappig en tegelijkertijd diep triest verhaal over de impact op de arme, lokale bevolking van het pausbezoek aan Uruguay in 1988. De settings en het natuurlijk ogende acteerwerk zorgen voor een indrukmakend geheel.
De humorvolle wijze van vertellen kan niet verhullen dat de film in feite een aanklacht is tegen de desinteresse van de (kerkelijke) autoriteiten voor de armoede en ellende van goedgelovige mensen aan de onderkant van de samenleving en tegen de dubieuze rol van de media. So what else is new...?

Zeer goede filmbeelden in deze amusante film die eigenlijk tot de conclusie komt dat zelfs de paus, in dat gedeelte van de wereld waar de armoede zeer groot is en de kerkelijke vader over de grootste aanhang beschikt, ook hij onbekwaam is om de bevolking een beter leven te bezorgen.