Huo Yuan-Jia (1982)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Woo-Ping Yuen
met Yiu Lam Chan, Siu-Lung Leung en Yasuaki Kurata

Hoewel zijn vader het hem verboden heeft, leert Fok Yun Gap in het geheim kung fu van een Japanse leraar. Deze Japanner heeft echter een verborgen agenda, want in werkelijkheid wil hij zich de Chinese vechtsport eigen maken, door Fok Yun Gap's vader te bespioneren. Jaren later, wanneer Fok Yun Gap een jongeman is geworden, ontmoet hij de Japanner opnieuw, maar nu niet als leraar, maar als tegenstander.

avatar van Ramon K
Bedankt voor de toevoeging tsjidde!

Hele fijne kung fu film van regisseur Woo-ping Yuen, die mij met Magnificent Butcher (1979) en Iron Monkey (1993) al twee favorieten in het genre leverde. Wat vooral opvalt is het coole voetenwerk en de manier waarop Woo-ping Yuen de kung fu laat infiltreren in het 'dagelijkse handelen'. Dat levert hele amusante cinema op, vooral de manier waarop de hoofdpersoon en zijn Japanse leraar hun kung fu lessen voor paps verbergen is hilarisch. Verder vind ik dit de beste Fok Yun Gap film die ik tot nu toe zag (er bestaan heel veel kung fu films over deze beroemde chinees), beter dan Bruce Lee's Fist of Fury en Jet Li's Fearless en Fist of Legend, maar dat zal wel heel persoonlijk zijn.

Een aanrader. 4*

Wat vooral opvalt is het coole voetenwerk

Zie je ook vaak terugkomen in de films waar hij de martial arts choreografie voor gedaan heeft. Gisteren nog Black Mask gezien en afgezien van het wel/niet aanwezig zijn van kwaliteit in die film zit ook daar een prachtig (maar te kort) voetgevecht in.

Was er vroeger niet zo van gecharmeerd maar de laatste tijd vind ik dat soort technische gevechten wel leuker om kijken, zeker als het met de voeten/benen uitgevoerd wordt.

Wat betreft de infiltratie van kung-fu in het dagelijks leven, dat zijn ook dikwijls de hoogtepunten van dit soort films. Iron Monkey maar ook Fong Sai-Yuk kent zo een paar prachtige scenes.

Ben sowieso op zoek naar meer regiewerk van Yuen, deze maar een keertje proberen vinden

avatar van Ramon K

Ik moet trouwens wel eerlijk bekennen dat het al een tijdje geleden is dat ik deze film zag, en dat ik begin te twijfelen mbt de hoeveelheid aan 'voetscenes' in deze prent. Verder zijn de gevechten redelijk klassiek. Ik vermoed dat Magnificent Butcher je iets beter zal liggen. Toch gewoon proberen natuurlijk.

4 jaar later eindelijk zien!

Was er toch niet zo van onder de indruk. Het blijft allemaal een beetje braafjes qua choreografie, daarnaast vond ik het naar het einde ook wat té serieus worden. Iets waar dit soort films altijd wat onder gaan leiden.

Begin is nog wel aardig, vooral de lesjes die stiekem kung-fu trainingen moeten voorstellen zijn leuk gevonden. Al zou Yuen dit later allemaal véél beter uitwerken. Ook inderdaad wel wat aandacht voor het voetenwerk, al heb ik niet echt die typische voetgevechten gezien (waar beide kampen echt met hun voeten tekeer gaan).

Gek detail tijdens de optiteling trouwens, onder de action choreographers staan vijf personen wiens eerste naam allemaal Yuen is. Een gelegenheidsvijftaletje misschien?

Huo Yuan-Jia is me nog nooit echt eerder opgevallen als martial arts legende, tot halverwege de film waar ik plots besefte dat het om dezelfde hoofdpersoon als in Fearless ging. Blijkbaar zijn er nog een aantal films rond hem gemaakt, maar die verschillen vaak zo sterk van verhaal/legende dat de naam de enige link lijkt (bij Wong Fei-Hung ook vaak het geval).

Tweede deel is veel te serieus en de choreografie had wat uitbundiger en iets minder serieus gemogen. Het is af en toe wat droogjes en dan verslapt mijn aandacht iets te veel bij dit soort filmpjes.