Mandabi (1968)

Alternatieve titels: Le Mandat | The Money Order

Senegal / Frankrijk
90 minuten / 105 minuten (Wolof versie)

geregisseerd door Ousmane Sembene
met Makhouredia Gueye, Ynousse N'Diaye en Isseu Niang

'Mandabi' vertelt het verhaal van Ibrahim Dieng, die rustig met zijn twee vrouwen en zeven kinderen in Dakar, Senegal woont. Wanneer hij zelf naar een kappersafspraak gaat, ontvangen zijn twee vrouwen een postwissel uit Frankrijk van zijn neef Abdou. Heel de buurt is op de hoogte van het buitenkansje, en de cheque geeft dan ook aanleiding tot totale chaos. Zijn vrouwen kopen op krediet, anderen proberen geld af te troggelen, nog anderen profiteren van zijn naïviteit en proberen hem te bestelen of op te lichten. Dit stukje papier verwordt zodoende tot een symbool van schaamte en teloorgang.