Luo Ye Gui Gen (2007)

Alternatieve titels: Getting Home | 落叶归根

China / Hongkong
Komedie / Roadmovie

geregisseerd door Yang Zhang (I)
met Benshan Zhao, Dandan Song en Degang Guo

Zhao en Liu zijn twee bevriende arbeiders die werken in de buitenwijken van Hong Kong. Als Liu overlijdt, komt Zhao zijn belofte na door Liu's stoffelijk overschot naar diens geboortedorp te brengen, met het lijk van zijn vriend op de rug. Op zijn tocht kruist hij personages van diverse pluimage: vrijgevige en begripvolle boefjes, een oude man die zijn eigen uitvaart bijwoont, een ontroostbare trucker...

zaterdag 22 september 2007 16:00 uur en zondag 23 september 2007 09:30 uur op Film by the Sea Festival

avatar van Baggerman
Zhang Yang vind ik een beetje de Shane Meadows van China: zijn films zijn misschien niet briljant, maar wèl altijd fijn om te kijken.

Deze film is grappig met een dieptragische ondertoon. Wel lijkt het verhaal wat bijeengejat uit diverse andere films, o.a. The Straight Story en The Leningrad Cowboys Go America.

Benshan Zhao zet, net als in Happy Times, weer een zeer sympathiek personage neer, wiens goede bedoeling telkens weer stranden. Geinig: de 'race' tussen Zhao en de boer met paard-en-wagen! Zelfs het paard lijkt mee te acteren!!!

Het bekijken van deze film deed me evenveel genoegen als het bekijken van 'Shower' en 'Sunflower', maar omdat deze film toch wat meer mooie shots en plaatjes bevat geef ik een iets hoger cijfer, 4*

Nomak
Mooie film met zowel komische als droevige momenten.
Wat een reis dat die man moet ondernemen om zijn vriend thuis te brengen.

avatar van JTV-kijker
Zeer mooie film maar het einde vind ik wat teleurstellend.

avatar van belchinees
Baggerman schreef:

En Weekend at Bernie's .
Shower vond ik iets beter dan deze, maar ook een mooie 4 sterren.
Heb nu ook wel interesse in Sunflower.

avatar van Freud
Mooie film, tragisch en erg komisch tegelijk. De perfecte ontspanning, maar dan met een sociaal tintje

Roadmovie over een man die zijn dode vriend naar zijn geboorte dorp wil brengen en onderweg diverse mensen van allerlei pluimage ontmoet. Niet echt een bijzondere roadmovie. Eigenlijk gewoon nogal saai. En een erg mager verhaal terwijl de acteurs ook lang niet altijd weten te overtuigen.
Het is wel een goede roadmovie in die zin dat de film een leuk beeld geeft van het platteland van China. En op die manier is hij nog wel de moeite waard om te bekijken.
Een soort vakantie filmpje dus met een soort van verhaallijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zhang Yang won ooit in Rotterdam op het filmfestival de publieksprijs voor zijn film Shower. Dat is op zich altijd een waarschuwing en in dat geval ontging het me ook geheel, waarom dat was. Maar goed een 'hartverwarmende' (lees: über-sentimentele) films doen het daar vaker beter. Maar omdat Zhang na Shower met het wél interessante Quitting op de proppen kwam én omdat mijn vriendin en ik na onze vakantie in China toch erg China fan geworden zijn, missen we zelden een Chinese film.

Maar helaas. Deze Zhang is weer net als Shower: flauw, voorspelbaar, houterig, koddig en knullig. Over de plotontwikkelingen hoeven we het niet te hebben. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, maar om voorspelbare redenen aangepast. Van China krijg je weinig te zien, hoewel sommige ontmoetingen die tot een opstootje leidden (dat krijg je als je met een lijk gaat reizen natuurlijk) wel authentiek Chinees overkwamen (een hoop drukte en een hoop geschreeuw).

avatar van Legan
Een sympathieke film met erg sympathieke en imo ook oprecht leuke situaties en humor. Natuurlijk heerlijk feel-good, met 'n enkel traantje erdoor, en ik moet bekennen dat ik toch redelijk vaak een grote grijns op mijn gezicht had. De toevalligheden tijdens de reis waren redelijk 'plausibel', niet hinderlijk aanwezig op de voorgrond en zorgden toch voor alweer een leuke situatie. En toch kon de film mij om de één of andere reden nooit echt helemaal grijpen.

avatar van Mads Smikkelsen
Leuke film met leuke acteur, ik kende hem al van Happy Times van Zhang Yimou en daar speelt hij ook zo leuk/goed. Hij draagt zowat in z'n eentje de hele film en dat vind ik knap, leuke humor ook. Hij heeft maar in een paar films gespeeld, 4 ofzo en dat verbaast me weer, weet iemand waarom??

The Scorcher
Geweldige prestatie door Zhao Benshan.

avatar van Awasiku
Mooie ..je zou kunnen zeggen "Road Movie " met een lach en een traan . Je lacht je een traan om de tegelijk zowel tragische als komische momenten van de film .
Je gaat mee op reis met Zhao en z'n vriend Liu in een ongewone situatie met op de achtergrond het prachtige landschap van China .
Het einde vind ik ...een beetje teleurstellend .

...Of je kan het eigenlijks ook zo bekijken wat Zhao allemaal gedurende zijn reis hebt moeten meemaken gun je hem en zijn vriend Liu wel rust ..wat het Einde wel weer goedmaakt .

Inderdaad een geweldige prestatie door Benshan . ( en vergeet zijn vriend Liu niet want het valt denk ik... niet mee om de hele film gestrekt te spelen ...)

avatar van Aapje81
Hele prettige film. Vooral het eerste uur is erg goed met heel veel leuke dialogen en zeer creatieve vondsten. Heb af en toe erg hard gelachen. Daarna kakt de film een heel klein beetje in en lukt het niet meer om de scherpe satirische toon vast te houden.

Verder moet gezegd dat er prima word geacteerd, de beelden prachtig zijn en ook de muziek dik in orde is.

Goed

avatar van Fryce
Leuk, moest wel even wennen aan het dode gewicht van de film, maar eenmaal gewend heb ik erg genoten.

avatar van Movie-Addicted
Na Xizao (1999) gezien te hebben, is dit ook weer een prachtige film met een flinke dosis komedie en drama tegelijk. Ware vriendschap!

*3.75

avatar van Leo1954
Grappige film met een soort van lichtvoetige dramatiek. Als roadmovie uitstekend geslaagd, alleen al de vele manieren waarop er gereisd werd. Het vreemde land, de talloze ontmoetingen, dat zijn fijne elementen voor een geslaagde roadmovie. Vond het ook best een sympathieke film, maar die dramatiek vond ik toch wel heel erg simpel en dat stoorde me wel.

Waarom nu eens geen 8 op 10 voor een komedie als deze die me toch gedurende bijna 2 uur veel plezier bezorgde en terzefder tijd liet genieten van de heerlijk mooie fotografie.
Zwarte humor die zijn grappigste momenten beleeft precies in die scènes waarbij het komische gepaard gaat met een ernstig gezicht van onze brave Zhao.
Film kent ook wat tederheid en is wel een kleine hulde aan vriendschap, trouw en opoffering.
Prima vertolking trouwens van de hoofdrolspeler die, in een mooie passage, zijn geluk niet op kan, als cupido even om het hoekje gluurt.