My Boy Jack (2007)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Brian Kirk
met Daniel Radcliffe, Carey Mulligan en David Haig

1914. Jack Kipling, zoon van de beroemde auteur Rudyard Kipling, zou graag in het leger willen gaan om te vechten in de Eerste Wereldoorlog, tot grote ergernis van zijn zus Elsie. Heel de familie vreest het ergste wanneer ze te horen krijgen dat Jack meedoet in de slag bij Loos-en-Gohelle in Frankrijk.

avatar van belizard
ja het zal inderdaad nog wel een hele tijd duren voordat hij van z'n Harry Potter-look afkomt

avatar van TinkerTex
Harry Potter in de loopgraven. Deze Britse televisiefilm uit 2007 is best geslaagd te noemen vanwege het sterke acteerwerk van Radcliffe en Haig. Ironisch genoeg komt de naam van de laatstgenoemde acteur overeen met die van de toenmalige Britse opperbevelhebber.

De scènes in de loopgraven zien er prima uit. Het is allemaal goed geënsceneerd. Nergens wordt het overdreven sentimenteel of heroïsch weergegeven. Voor fans van Radcliffe en WO-1.

avatar van filmamator
" Do you want me to tell a story ? "

Als zoon van een beroemde schrijver heeft Jack Kipling het niet makkelijk. Hij wilt zich aansluiten bij de marine om zich zo te bewijzen tegenover andere. Jack heeft echter een probleem; hij is slechtziend. De marine zit er daarom niet in. Maar als de eerste wereldoorlog uitbreekt wordt daar niet al te moeilijk over gedaan, nood breekt immers wet. Dankzij zijn vader's invloed wordt hij opgeleid tot officier. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Het is een zware opleiding en vanwege zijn slechtziendheid heeft hij het extra zwaar. Na het volbrengen van zijn opleiding staat het echte werk te wachten, in Frankrijk.

Dit dramatische verhaal over een (bekende) familie in de oorlog pakte goed uit. Op veel punten kun je meeleven met de familie, en met Jack. Hoe de oorlog een familie kan veranderen blijkt maar weer eens uit deze film. De cast leverde puik acteerwerk af. Vol overtuiging gingen zij te werk en dat was te zien in het resultaat. Het werk van de cast is dan ook de kracht van deze film. Ook de personages waren erg boeiend, ze reageren allen verschillend op de situatie van Jack. Troost proberen zij te zoeken, maar slagen hier slechts zelden in. Nogmaals complimenten aan de cast.

Gebaseerd op een toneelstuk uit 1997. Zeker de moeite waard.

Tarkus schreef:
Deze film viel me wel wat tegen. Vooral Daniel Radcliffe is hier niet op zijn plaats, ik vermoed dat hij zijn Harry Potter imago nog lang met zich zal meedragen en dan zeker omdat hij er steeds zo blijft uitzien, en daar zal een snor voorlopig niet veel aan veranderen.
Kim Catrall daarentegen was wel bijzonder goed in haar rol.
Maar dit scenario had veel beter gekund met betere hoofdrolspelers bijvoorbeeld.

Na de film een tweede maal bekeken te hebben, vind ik hem wel wat beter dan de eerste maal.
Het verhaal zit wel goed, maar ik blijf Radcliffe te jong vinden voor deze rol.