ad

Geregisseerd door: Gordon Douglas

Met onder meer: Frank Sinatra, Lee Remick en Ralph Meeker

Releasedatum: 28 mei 1968

Over The Detective

"An adult look at a police detective"

Bij een onderzoek naar de moord op de homoseksuele zoon van een bekende zakenman belandt inspecteur Joe Leland in een wespennest van corruptie en bedrog. Als Leland wordt tegengewerkt door politici en door zijn meerderen, besluit hij ontslag te nemen en de zaak op eigen houtje op te lossen.

image

Felix Tesla

Robbie Loughlin

avatar van neo

neo (crew)

Sinatra speelt hier een iemand die dacht ik nogal een 'moraalridder' was. Robert Duvall had een prima bijrol.

avatar van nothingness

nothingness

Ik vond het een goede film, alleen vond ik het einde iets minder. Op 5 minuten, pets, pats, boem... probleem opgelost.

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Goede film met een redelijk goede Sinatra in de hoofdrol.

Lee Remick is erg goed als de sexy vrouw van Sinatra.

Het is grappig om te zien, hoe in 1968 de homoscene in beeld werd gebracht.

Het einde is vreemd, ik had het gevoel dat de film zomaar ineens afgelopen was.

avatar van TerryA

TerryA

deze film is gebaseerd op een boek met dezelfde naam van Rod Thorp, die dan een opvolger had geschreven "Nothing Lasts Forever" dat 20 jaar later uiteindelijk werd gefilmd als "Die Hard" met Bruce Willis in de rol van Sinatra (in The Detective heet hij Joe Leland - in Die Hard heet hij John McClane)

DIE HARD: Die Hard (1988)

gauke

Zeker voor 1968 kwam het onderwerp homoseksualiteit vrij open aan de orde, alhoewel de homoseksuele personen zelf vrij negatief en stereotype geportretteerd werden. The Detective was een serieus, bitter, troosteloos en cynisch politiedrama, met een verhaallijn (met de items corruptie, misbruik van het ambt, onverschilligheid, maatschappelijke kilheid en seksualiteit die afweek van de norm), die mijn aandacht vasthield. De (hetero)personages kregen diepte, complexiteit en subtiliteit.