Trader Horn (1931)

Avontuur

geregisseerd door W.S. Van Dyke
met Harry Carey, Edwina Booth en Duncan Renaldo

Terwijl zij op safari zijn in een nog onbekend gebied van Afrika, vinden de handelaren Horn en Peru de missionaris Edith Trent, die vermoord is door inboorlingen. Zij beslissen om haar werk en onderzoeken naar haar dochter Nina verder te zetten. Deze vinden ze terug als koningin van een bijzonder primitieve stam. Horn en Peru proberen haar naar de beschaving terug te brengen.

avatar van Brix
Moeilijk door te komen, hoewel ik een liefhebber van jungle films ben.

De geschiedenis achter het maken van deze film, in barre omstandigheden (grotendeels) in Afrika is boeiender dan de film.
Hoofdrolspeelster Edwina Booth zou zelf om het leven zijn gekomen.
Of dat klopt kan ik niet zeggen.

Misschien leuk om te weten dat de muziek en vele natuur opnames van 'Trader Horn' later terecht zijn gekomen in de Tarzan films met Johnny Weissmuller.
Zo kon de filmproducent dus een deel van het geld recupereren dat
hij in Trader Horn gestoken had.

Brix schreef:

Hoofdrolspeelster Edwina Booth zou zelf om het leven zijn gekomen.
Of dat klopt kan ik niet zeggen.

Edwina Booth kreeg daar malaria en het koste haar 6 jaar om te herstellen, zodoende kwam haar filmcarrière wel ten einde door deze film.

Barfly schreef:

Kijk aan..weer een filmlegende naar het land der fabels verwezen.
Net als die van Kamuela Searle, die in de film 'The son of Tarzan' (jaren twintig) de hoofdrol speelde.
De filmmaatschappij die die film uitbracht heeft altijd steevast beweerd dat Searle kort na de opnames is overleden.
Dat zou te danken zijn aan een ongeluk, tijdens een scène waarin Searle , vastgebonden aan een paal, door een olifant werd opgetild, en even later onzacht neergekwakt.
Het is een feit dat hij daarbij zwaar gewond werd.
Maar een jaar of tien geleden werd bekend (via Searle's familie) dat hij pas drie jaar later overleden is, aan kanker.

Die filmjongens weten toch munt te slaan uit ellende van anderen.

avatar van ToNe
Trader Horn vindt, jammer genoeg, geen goede balans tussen avontuur en 'documentaire'. Begrijpelijk dat de filmmaker Woody Van Dyke, die ook The Pagan en White Shadows in the South Seas op locatie schoot, zijn publiek op (semi)authentieke beelden wil 'trakteren', maar het haalt hier behoorlijk de tempo eruit.

Trader Horn zelf is wel een boeiende personage. Zijn verbond met Donker-Afrika geeft een goede tegenwicht aan de heersende moraal van vanzelfsprekendheid en naïviteit, die (namens het bioscooppubliek) verpersoonlijkt wordt door de 'knappe' Peru. Trader Horn = aanpassing aan de omstandigheden, in dit geval het ruige Afrika, terwijl Peru vindt dat 'us whites should help each other', ook al heeft de 'verwilderde' Nina niets meer van de westerse beschaving, waar zij vandaan komt. Peru's avances vallen dan ook slecht bij Horn, omdat romantiek bij een overlevingstocht totaal misplaatst is.

Eén van de hoogtepunten van de film is wel Horn's tactiek om Nina de mond te snoeren. Met al zijn ervaring met roofdieren ed. heeft hij voor een hysterische vrouw ook de nodige oplossing!

avatar van Brix
Een aanzienlijk deel van de opnames waarin dieren voorkomen zijn niet in Afrika zelf gemaakt, maar in Mexico.
Weer een van de mythes die rond deze film hingen ontkracht.

Andere poster: http://img209.imageshack.us/img209/1014/traderhorn.jpg