O Cheiro do Ralo (2006)

Alternatieve titel: Drained

Brazilië

geregisseerd door Heitor Dhalia
met Selton Mello, Paula Braun en Sílvia Lourenço

Lourenço leidt een tweedehands winkel. Hij koopt alle soort spullen, oftewel, maakt misbruik van radeloze klanten die geld nodig hebben. Maar zijn leven neemt een grote wending wanneer zijn machtsspelletjes verstoord worden door een vrouw én een stinkend putje.

avatar van Knisper
De nieuwe film van de regisseur van Nina, die hier vrij goed gewaardeerd wordt. Ik heb allebei de films nog niet gezien, maar koester toch hoge verwachtingen.

avatar van Knisper
Hele bijzondere en hoogst orginele film. Lourenço zijn leven wordt verstoord door de kont van een nieuwe serveerster, waarvan hij de naam niet kan verstaan. Verder gebruikt Lourenço de verstopping van het afvoerputje (!) van het badkamertje in zijn winkel als metafoor voor zijn gedrag en de gebeurtenissen in zjin leven. Lourenço zijn gedragingen en seksuele lusten worden steeds bizarder, wat leidt tot een reeks fascinerende scenes met zwartgallige humor.

Film doet me qua tempo en orginaliteit wat denken aan Sorrentino's L' Amico di Famiglia en in Belgie zou de hoofdrol waarschijnlijk naar Wim Helsen zijn gegaan.

Drained verdient het hoe dan ook door veel meer mensen gezien te worden. Stevige 3.5*