Les Belles Manières (1979)

Alternatieve titel: Fine Manners

Frankrijk

geregisseerd door Jean-Claude Guiguet
met Hélène Surgère, Emmanuel Lemoine en Martine Simonet

Een arbeidersjongen wordt bediende in een huis van een rijke vrouw en moet haar zoon verzorgen die zijn moeder weigert te zien. In een kalm en comfortabel bestaan wordt de werkgeefster een tweede moeder voor de jongen, of een object voor romantische gevoelens, tot hij tijdens haar afwezigheid de woning in brand steekt.

De synopsis geeft zowat het ganse verhaal weer. Zaak is het waarom van het gebeuren te achterhalen en eigenlijk heeft de kijker er wel het raden naar tenzij men zich vergenoegt met de vaststelling dat een kansarme zich keert tegen een rijke burgervrouw, niet omwille van de persoon, maar wel omwille van de omstandigheden, de leefwereld....en de onmogelijkheid het verschil ooit te kunnen overbruggen en uiteindelijk liever in zijn eigen lot berust, dat mede met dat van zijn zuster nooit rooskleurig is geweest..
Vreemd, pessimistisch, deprimerend...