The Money Trap (1965)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Burt Kennedy
met Glenn Ford, Elke Sommer en Rita Hayworth

Joe Barron (Glenn Ford) is een politiedetective wiens vrouw Lisa (Elke Sommer) een flinke som geld erft van haar vader. Ze geven het geld flink uit, maar raken daardoor al snel in de schulden. Wanneer een lokale dokter een inbreker neerschiet wordt Joe opgedragen om het te onderzoeken. Hij komt erachter dat de dokter zich bezig houdt met drugshandel en een behoorlijke hoeveelheid daarmee verdiend geld in zijn kluis houdt. Dit is voor Joe de kans om uit de schulden te komen, maar zijn partner komt achter zijn plan en eist een deel van de buit op. Het geheel wordt nog vreemder wanneer Joe erachter komt dat de neergeschoten man getrouwd was met Rosalie (Rita Hayworth), waar hij jarenlang verliefd op was.

avatar van Dogie_Hogan
DVD-R review: Warner-Archive.

avatar van Dogie_Hogan
Warner verkoopt hun DVD's niet buiten de V.S, maar deze film staat ook integraal op Youtube: TCM

Glenn Ford rijdt in een nu zeer waardevolle Plymouth Sport Fury convertible uit '64.
Misschien het enige mooie in deze thriller, de meeste karakters zijn namelijk nog al grimmig.

Na Gilda (1946) en Affair in Trinidad (1952) Rita Hayworth en Glenn Ford weer samen in een thriller.
Wennen zijn echter de beelden van een uitgebluste Rita Hayworth en Glenn Ford, zeker na beiden in Gilda gezien te hebben. Ook William Holden (The Third Man -1949) komt fultloos over.
Wat luguber is Rita's rol in deze film, wat dicht bij haar werkelijke levensloop komt. Ze staat trouwens te hoog in de cast-lijst, Ricardo Montalban (Fords collega) heeft veel meer screentime.
Glenn Ford is hier getrouwd met de 24 jaar jongere en rijke Elke Sommer, inclusief haar Duitse accent, wat niet nader verklaard wordt. Aanvankelijk lijkt Fords rol en verschijning op die in The Big Heat ('53).

De jazz-muziek is geregeld overdadig aanwezig.
Mijn score: IMDb *6/10.