Extreme Prejudice (1987)

Alternatieve titel: Een Privé-leger

Actie

geregisseerd door Walter Hill
met Nick Nolte, Powers Boothe en Michael Ironside

Jack Benteen, een Texas Ranger, was ooit bevriend met Cash Bailey, de lokale drugshandelaar. Het enige wat ze nu nog verbindt is de vriendin van Jack, die de maitresse van Cash geweest is. Sarita gaat vrijwilig als gijzelaar naar Cash terug, zodat Jack zich niet met zijn zaken zal bemoeien. Het komt tot een grote ontknoping tijden een grote raid van de CIA.

avatar van hannes64
Dat hier nog geen berichten zijn geplaatst is mij een raadsel. ( is ook tamelijk een beetje onbekende actiefilm van actie-regisseur Hill )
Goeie rauwe actiefilm van Hill ..met een mooie rol van Nolte en Boothe...en natuurlijk de mooie Maria Conchita Alonso
Echt een goeie bloederige kerelfilm.
Moet je een keer gezien hebben.

Vond ik destijds erg goed. Moet ik eens herzien.

MovieFreakk
Goeie actiefilm met een hoop bekende koppen.

The Last
Redelijke film. Lekker gewelddadig ook, de shoot outs worden erg bloederig in beeld gebracht met soms wat fraaie slomo's. Vooral die op einde is super gaaf. De locaties dragen verder prima bij aan de film. Een soort van drugsoorlog ergens in een woestijngat tussen Mexico en texas. Ook de acteurs maken veel indruk.

Probleem echter is het plot. Nogal slecht uitgewerkt mag je wel zeggen. Waar het blijkbaar om draait is de 'tweestrijd' tussen Jack en Cash. Maar je krijgt eerst een hele lange voorbereiding (incl. climax) te zien met een stel mysterieuze gasten, waarna er pas de laatste 20 minuten wordt overgeschakeld naar de situatie Cash en Sarita. Erg suf. Eind shoot out is natuurlijk wel goed gedaan. Maar hier had duidelijk meer ingezeten.

Alt. titel slaat overigens helemaal nergens op.

aerts007
Powers Boothe is het enige minpunt in deze prent, dat ik me herinner.Het is alweer een tijd geleden maar ik zet hem onmiddelijk op mijn lijst !Meer nieuws na herziening.

avatar van Filmkriebel
"Extreme Prejudice" is een moderne western die zich in het hedendaagse Texas afspeelt. De tijden zijn veranderd. De cowboys zijn nu sheriffs en de bad guy is een drugsbaron in wit kostuum, vertolkt door Boothe. Enkel de smerige zaakjes blijven dezelfde. Dit is de wereld van Walter Hill, een wereld van machismo, met wapens als enige logica om problemen op te lossen, en situaties die onvermijdelijk naar een bloederige shootout leiden.

Nick Nolte en Powers Boothe zijn goed gecast vind ik, en hun dialogen zitten vol venijn en dubbelzinnigheid. Enkel hun oude vriendschap voorkomt dat ze elkaar ter plekke afmaken. De driehoeksrelatie met Sarita kruidt het verhaal nog verder. Ze speelt de trofee, zoals er meestal één is in films als deze. De zombie-eenheid is een overtollig element die de kwaliteit van het verhaal lichtjes aantast. Het zou zoveel meer spanning betekend hebben moest het enkel om Jack en Cash gaan, maar ik kon alvast goed genieten van deze "wild texas" sfeer.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Matig plot.

En dan ook nog eens warrig gebracht. Onnodig ook, omdat het verhaaltje vrij simpel is.

Gelukkig zijn de acteerprestaties dik in orde en is het sfeertje lekker rauw. De dialogen schommelen nogal, maar over het algemeen is dit een aardig filmpje. Zeker niet Hill's beste en uiteraard voorzien van de gebruikelijke dosis geweld. De massale shootout verdient echter geen schoonheidsprijs. Zoiets kan de regisseur veel beter.

Een nipte drie sterren.

Goed.

Wouter schreef:
Vond ik destijds erg goed. Moet ik eens herzien.

Eindelijk gedaan. Leuke film, zo maken ze ze niet meer. Long live macho cinema.

avatar van bladonis
"Hey darlin'! As long as I got a face, you got a place to sit!"

William Forsythe is de coolste vetste psycho pseudo-redneck war vet OOIT!

avatar van brucecampbell
Herzien na 20 jaar en deze film heeft nog niet aan kracht verloren.
Stevige rollen en erg veel bruut geweld maken deze toch tot één van de beste films van Hill.
Een halve ster erbij!

Reinbo
Moet deze hoognodig eens herzien.

Reinbo
Gister herzien. Toch wel stoere film. Halfje erbij.

avatar van Insignificance
​Schieten in het stof met Walter Hill. Hij had er best wat meer gunplay in kunnen stoppen. Nolte, Ironside, Boothe en nog een aantal koppen van toen die bekender zijn dan de namen die er achter schuil gaan, fleuren de film op met allerlei coole en bonkige dialogen, terwijl er ondertussen een plotje op gang komt over twee vrienden van weleer met een latina als speelbal. Niet het sterkste onderdeel en het zeurt ook wat teveel door, waardoor de aandacht verslapt en het wachten wordt op de onvermijdelijke shoot-out. ​

kappeuter (moderator)
Vrijdag 28 februari te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

lezertje
Absoluut niet de sterkste film van regisseur Walter Hill. Hoog testosteron gehalte. Veel lawaai, weinig lol. Met een totaal overbodige rol van Maria Conchita Alonso als de gemeenschappelijke vriendin.