Twee Vorstinnen en een Vorst (1981)

Alternatieve titels: Two Queens and One Consort | 2 Vorstinnen en een Vorst

Nederland

geregisseerd door Otto Jongerius
met Linda van Dyck, Eric Clerckx en Kitty Courbois

Een oudere man blikt terug op zijn jeugd als jongetje dat aan het begin van deze eeuw in Vlissingen opgroeit tussen een radicale, anarchistische moeder en een mooie, sexbeluste tante, die hem inwijdt in de liefde. Wanneer hij ziet dat zijn twee vrouwen nauwelijks verschillen, wendt hij zich van beide af.

FisherKing
Dit moet toch een film voor Narva zijn

avatar van narva77
???

FisherKing
Ik bedoelde Zeeland
Trouwens goeie tip die Go ( had hem niet willen missen )

avatar van narva77
Aha op die toer. Volgens mij heb ik em wel eens gezien, maar ik dacht dat ie in A'dam speelde.

Gebaseerd op twee verhalen van uitgever Geert van Oirschot. Niet goed door elkaar verweven, waardoor de lijn Kitty Courbois en de lijn Linda van Dijck wat los van elkaar blijven. Het vlaamse joch dat kort daarvoor heel goed was in een vlaamse film [De Witte] had voor deze film niet de goeie uitstraling. Zijn scènes met Linda werken niet. Resultaat : matige film met hier en daar een aardig moment.

Zeer matige film. Eric Clerckx speelt zijn rol met zo'n irritante lamlendige uitstraling dat ik hem gewoon door elkaar heen had willen schudden,...werkelijk. De film is zeer onsamenhangend en de voice over is hier een zeer grote vereiste. Als die er niet was geweest was het helemaal een warboel geworden. Eigenlijk hadden ze dat hele middenstuk weg kunnen laten, want de plotselinge manier waarop zijn moeder en zijn tante elkaar treffen heeft absoluut niet veel met de inhoud van de film te maken. Niemand weet echt te overtuigen op mij, zelf Courbois doet het niet naar behoren. Toch heeft de film hier en daar idd een aardig moment waardoor ik toch nog wel op een magere 2* kan komen.

avatar van mdj
mdj
De meeste scenes komen volgens mij uit het boek waar de titel naar verwijst en daar hadden ze het beter bij kunnen laten want zo was het al fragmentarisch genoeg. Het lijkt me dat de hoofdpersoon Louis in 'Mijn tante Coletta' ouder moet zijn dan in 'Twee Vorstinnen en een vorst'. In de film is hij bijna 16 en komt daardoor heel kinderachtig over als hij in de setting geplaatst wordt van het ouderlijk huis, de avonturen met zijn moeder en de pesterijen op school. Hij zegt niets en laat zich alles welgevallen. Komt niet erg geloofwaardig over voor een 16-jarige.

Het karakter van de moeder komt wel enigszins uit de verf, maar toch niet helemaal en de vader al helemaal niet of de relatie tussen de ouders onderling. Het zijn steeds korte stukjes uit de verhalen waar meer achter zit dan in de film op die manier getoond kan worden. En het hele titelverhaal wordt niet eens gebruikt waardoor de filmtitel nergens meer op slaat! Terwijl het titelverhaal juist zo grappig is en goed het verschil tussen die vader en die moeder weergeeft in manier van doen terwijl ze in manier van denken erg op elkaar lijken dwz hetzelfde doel voor ogen hebben alleen met andere middelen.

Wat niet goed te begrijpen is, is waarom die tante haar neefje verleidt. Ze vindt haar leven saai, wil afleiding en geen brave huisvrouw spelen, zoveel is duidelijk, maar dat neefje van haar is weliswaar jong (wel heel erg jong), maar beslist niet spannend. Misschien enkel omdat hij het minst verdacht is of toch uit rivaliteit met haar zus, maar dat komt in de film niet uit de verf.

GerwinF
FisherKing schreef:
Dit moet toch een film voor Narva zijn

Is dit de moeite om als Vlissinger te gaan kijken dan?

robertus65
Werkelijk niets aan, dat Linda van Dijk en dat kind zo uitgebreid naakt in beeld moest, sloeg echt alles.

Ja, oké, het is geen topfilm. Het scenario rammelt, de twee verhaallijnen schuren te veel, dat leeftijdsverschil van Eric Clerckx lijkt me inderdaad niet helemaal te kloppen (goed gezien van mjd). Ik vond hem ook wel erg passief voor een 16-jarige. Maar het speelt wel in de jaren twintig van de vorige eeuw, voor zover in kan beoordelen (heb de boeken niet gelezen), toen waren ze er iets minder snel bij dan tegenwoordig.

De vorm is natuurlijk ook wel erg jaren zeventig/tachtig, traag van tempo, met morsige kleuren, slecht geluid (pratende mensen op hun rug filmen! Hoe verzin je het), matige belichting, houterig acteren en onnatuurlijke dialogen. Er zijn maar weinig Nederlandse films uit die tijd die daaraan ontstegen. Maar ik vond Kitty Courbois wel een prachtige rol spelen. En Linda van Dyck wel sexy met die ongeschoren oksels en bos haar voor de deur. En bij vlagen vond ik het verhaal ook wel aangrijpend. Vooral als je een beetje tussen de regels doorkijkt. De oude Peskens is al net zo geblokkeerd als de jonge en dat heeft toch allemaal met die jeugd te maken.

Ook wel jeugdsentiment om 'ze' allemaal weer eens terug te zien: een nog jonge Jan Decleir, Jules Croiset, Elisabeth Versluys, etc. Jammer eigenlijk dat Linda van Dyck (stiefdochter van Ko van Dijk, toch?) zo weinig belangrijke (film)rollen gespeeld heeft.

avatar van BlueJudaskiss
Fransman schreef:

Dat valt toch wel mee? Willem van Oranje, Ciske de Rat om maar even twee rollen te noemen.

Gortdroge, saaie film. Heb 'm uitgezeten omdat ik het leuk vond als curiosum.

BlueJudaskiss schreef:

Gortdroge, saaie film. Heb 'm uitgezeten omdat ik het leuk vond als curiosum.

Nou ja, daar noem je ook wel twee toppers , zeg.... Eigenlijk al net zo saai als deze film. Daarin heb je wel gelijk. Ook (historische) genrefilms. Maar voor iets spannends en eigentijds kreeg ze geen kans, toch?