Flic ou Voyou (1979)

Frankrijk
Actie / Komedie

geregisseerd door Georges Lautner
met Jean-Paul Belmondo, Georges Géret en Jean-François Balmer

Nice wordt beheerst door een Corsicaanse gangsterbende die een politiecommissaris ongestraft doodt. Een commissaris van een speciale afdeling van de politie komt een onderzoek instellen. Als hij ontdekt dat de inspecteurs van de zedenpolitie connecties met de onderwereld hebben, schakelt hij hen en de gangsters uit.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Frans actiefilmpje met vaak flauwe humor. Belmondo is de absolute ster maar het verhaal heeft weinig om het lijf met uitzondering van de actie en idiote stunts. Zeker niet de beste uit Belmondo's oeuvre. Gemiddeld.

avatar van thunderball
Deze vanmiddag bekeken, ooit op Nederland uit gezonden, maar kon me er eigenlijk niks meer van herinneren.

Doorsnee Franse misdaadfilm, eigenlijk serieus bedoeld, maar de enige die dit duidelijk niet doet is hoofdrolspeler Belmondo, die bijna iedere scene met een olijk gezicht staat te (over-)acteren.
Ook de zeer kalme, vaak vrij jazz achtige muziek ondermijnd de spanning voortdurend.

Een paar aardige stunts en actiescene's.
Niet slecht, maar nergens buitengewoon.

Alleen voor echte Belmondofans... en dan nog is het maar een krappe voldoende.

Een zes, ofwel drie sterren.

ARD (Flic ou voyou, maandag 16 januari, 1:05 uur)