Eight Men Out (1988)

Drama / Sport

geregisseerd door John Sayles
met John Cusack, D.B. Sweeney en John Mahoney

Eight Men Out vertelt het waargebeurde verhaal van het 'Black Sox'-schandaal van 1918, waarin de spelers van het baseballteam de Chicago White Sox opzettelijk de World Series verliezen. Deze actie vindt zijn basis in een arbeidsconflict tussen de spelers en de teambaas. Wanneer het bedrog uitkomt, worden de 8 spelers voor het leven geschorst. Het resultaat is een menselijk drama voor spelers als 'Shoeless' Joe Jackson en Buck Weaver.

avatar van jester
Tijdje geleden alweer dat ik hem gezien heb, maar een mooie film. Vooral in relatie met Field of Dreams, waar 'Shoeless' Joe Jackson ook een belangrijke rol in speelt, en je verband kunt leggen met wat er hier gebeurd is.

avatar van mikey
Goed gemaakte en plezierig geschreven filmpje in een genre niet hoog aangeschreven staat: de honkbalfilm! Ondanks dat het saai klinkt is de film spannend vlug en plezierig; ook dankzij prima acteerwerk. 3.5

avatar van Muggsy
Alleen al de moeite waard voor het legendarische 'Say it ain't so, Joe'-moment. Er wordt lekker veel baseball getoond en wanneer je dan ook nog eens geweldige prestaties krijgt van Mahoney en Strathairn krijg je een sportfilm die fors boven het gemiddelde zit.

avatar van brabusRUS
Wanneer wordt deze film een keer uitgezonden. Kan hem nergens vinden!

avatar van mrklm
Reconstructie van het omkoopschandaal waarbij een aantal honkballers van de Chicago White Sox geld aannam om een aantal wedstrijden in de World Series van 1919 met opzet te verliezen. Een verzorgde productie en vooral de honkbalscènes zijn prima geregisseerd. Prima cast ook met o.a. een jonge John Cusack, Charlie Sheen, Michael Rooker en een ongewone kans om Christopher "Doc" Lloyd eens in een serieuze rol te zien. John Mahoney (als de coach) en D B Sweeney (als een speler met gewetensproblemen) komen het beste uit de verf, maar ook zij kunnen niet verhullen dat de film zich meer bezighoudt met de historische feiten dan met karakterisering. Als historisch document is dit uitstekend, maar de aandacht voor historisch detail gaat ten koste van de dramatiek van deze pikzwarte pagina uit de Amerikaanse sportgeschiedenis.