Películas para No Dormir: Adivina Quién Soy (2006)

Alternatieve titel: Films to Keep You Awake: A Real Friend

Spanje
Horror / Mystery

geregisseerd door Enrique Urbizu
met Goya Toledo, Nerea Inchausti en José María Pou

Estrella leeft samen met haar alleenstaande moeder die als verpleegster werkt. Voor een jong meisje heeft zij een vrij macabere verbeelding. Zij houdt van griezelfilms en heeft verscheidene horrorfiguren als haar denkbeeldige vrienden. Op een dag krijgt ze echter een nieuwe vriend, een vampier, maar deze keer is het totaal anders. Deze keer is het werkelijkheid.

avatar van Mac Hammer Fan
Een wat minder hoogstaande maar wel experimentele en surrealistische prent uit de boxset "6 Films To Keep You Awake", hoewel veel griezelfans toch de ode aan "LeatherFace" en "Nosferatu" best leuk zullen vinden. Enrique Urbizu sleepte voor meerdere van zijn andere films Awards in de wacht, doch voelt zich toch niet zo goed thuis in het horrorgenre als zijn collega's in de box-set.
Het meisje leeft duidelijk in een erg morbiede droomwereld, meer zal ik niet verklappen.

avatar van Halcyon
Genrereflecterende horror inderdaad met opnieuw veel aandacht voor de dramatische component. Ik vond het een leuk experimentje en ben alvast wat positiever dan Mac Hammer Fan. Als pure horror stelt deze aflevering misschien wat teleur, maar het scenario bevat genoeg vindingrijke zijsprongetjes en leuke verwijzingen om de horrorfan alsnog op z'n wenken te bedieden.

avatar van namingway24
Dit filmpje heeft zeker een leuk concept en gedurende het eerste uur een erg rustige opbouw. We zien Estrella in haar adgelijks leven en hoe ze met haar eenzaamheid omgaat. Het mysterie rond de vampier wordt langzaam uit de doeken gedaan en het leek tot mijn teleurstelling even af te stevenen op een einde zonder bovennatuurlijke elementen.

Maar ik ben een horrorfan, dus het einde vond ik fantastisch. Ik kan hier niet te veel over zeggen in verband met spoilers, maar alle cameo's van beroemde horroriconen waren echt verrassend en de make-up vond ik ook best wel geslaagd.

Kortom, de opbouw vond ik wat traag maar het einde maakte het zeker nog goed.

Leuk idee.

Het heeft even geduurd (iets meer dan 4 jaar zelfs) maar eindelijk dan toch dit zesde deel kunnen bekijken. Typisch voor die "ene missende film" is dat het gevoel hem eindelijk gevonden te hebben de verwachting domineert, ook hier.

Buiten het erg leuke idee en de schaamteloze uitwerking (Leatherface als icoon zomaar opvoeren in een compleet ongerelateerde film vond ik best verrassend) is het een redelijk tam filmpje. Rustige opbouw, horrorelementen die eerder het drama ondersteunen dan omgekeerd en een niet echt geweldige audiovisuele uitwerking maken het soms een beetje saai.

Gelukkig duurt het niet lang en zijn er genoeg scenes waarbij de film weer gaat opleven. Al bij al een leuk filmpje dus, dat het moeten hebben van het basisidee en afzonderlijke scenes.

avatar van arno74
Deze is toch wel de minste uit deze TV-horrorfilmreeks die ik tot nu toe gezien heb (ik ben pas halverwege en heb alleen het betere Para Entrar a Vivir (Balagueró) en het veel betere La Habitación del Niño (Álex de la Iglesia) gezien). Het lage budget is hier duidelijk merkbaar, dit in tegenstelling tot in die andere twee films. Het idee is leuk, en de hoofdrolspelers spelen niet slecht (dat kan ik overigens niet van de monsters zeggen), maar de uitwerking is ondermaats, vooral het visuele (beeld, camerawerk, belichting, etc.)

Deze korte film heeft, in tegenstelling tot de andere twee films die ik hierboven noem, de korte tijdsduur ook niet goed kunnen gebruiken, het begon onduidelijk en kwam bovendien langdradig over.

Voor mij is dit ook de tweede film van Enrique Urbizu die ik zie, en meteen de tweede teleurstelling, al was de eerste film die ik van hem zag No Habrá Paz Para los Malvados (2011) voor mij persoonlijk een grotere teleurstelling dan deze.

Onvoldoende, jammer van het goede idee.