El Periscopio (1979)

Spanje / Italië
Komedie / Erotiek

geregisseerd door José Ramón Larraz
met Laura Gemser, Bárbara Rey en Mila Stanic

Een tienerjongen begluurt zijn vrouwelijke buren, twee verpleegsters die samenwonen, met een periscoop. Op die manier komt hij te weten wat er in het appartement boven hem allemaal gebeurt. Zijn moeder heeft een minnaar en krijgt van hem een sjieke bontmantel. Maar hoe moet zij dat aan haar nietsvermoedende echtgenoot uitleggen? Zij komt op met het idee dat haar zoon de mantel gevonden heeft en zal in ruil niets vertellen over die periscoop aan zijn vader. Maar toch draait hun akkoord niet uit zoals verwacht. Haar zoon is namelijk zelf geinteresseerd in die bontmantel.

Tijd voor een echte klassieker met onze eigen Laura Gemser ! Sex comedy die zo volslagen imbeciel is dattie weer leuk wordt. In de tijd van Franco mocht dit allemaal niet, vandaar dat er vlak na zijn heengaan heel veel sexcomedy's op de gekende seventies leest geschoeid werden uitgebracht. De Italiaanse inspiratie is hier duidelijk: geschreven door de legendarische pulpmeester Sergio Garrone. Regisseur Larraz is waarschijnlijk gekender vanwege zijn horrorwerkjes of zijn meer kitscherige sexploitation werk.
Gemser speelt zoals u begrijpt een verpleegster, die uiteraard volslagen lesbo is en het doet met haar blonde kamergenootje in Barcelona, Rey. Het ontluikende knaapje dat onder hen woont vindt het allemaal reuze spannend en wat doe je dan? Je boort een gaatje door het plafond en douwt er een periscoop doorheen die je zelf in mekaar geknutseld hebt, met hulp van de instructies die je natuurkundeleraar je gegeven heeft zodat je jezelf helemaal dood kunt rukken bij gebrek aan zoiets futuristisch als internetporno...en die leraar was Gabriele Gemser-Tinti ! Deze jaloerse Italiaan zorgde wel dattie ook op de set met zijn vrouw aanwezig was.
Verder nog wat standaard sex comedy typetjes: de achterlijke vader die voor een katholieke uitgeverij werkt, de onvermijdelijke pisnicht die als kapper van papa met haargroeimiddeltjes voor hem in de weer is, en de MILF moeder die vreemdgaat, wat dan leidt tit de intrige met de bontjas.
Gemser gaat dus om de 5 minuten uit de kleren in absurd exploitatieve scènes, maar het hoogte/ dieptepunt was de manuele bevrediging die ze op het ventje moest uitvoeren toen hij zijn apparaat er bijna af had gerukt. Deze scène is voorzien van hardcore inserts met stijve lullen in close-up waarvan er later nog een paar voorkomen, zodat de speelduur iets boven de 90 minuten uitkomt in de VHS versie.
Voor de Gemser completisten.