La Carta Esférica (2007)

Spanje
Avontuur

geregisseerd door Imanol Uribe
met Aitana Sánchez-Gijón, Enrico Lo Verso en Darío Grandinetti

Hammock is een werkloze zeeman (tengevolge van een ongeluk dat aan hemzelf te wijten is), die in Barcelona op zoek is naar bepaalde meetinstrumenten. Hij ontmoet er Tánger, een mooie mysterieuze vrouw. Hij krijgt al snel door dat zij hem niet zomaar heeft benaderd, ze heeft hem nodig bij haar zoektocht naar een waardevol gezonken schip, de Dei Gloria, die een geweldige schat zou bevatten. Helaas zijn er meerdere partijen op zoek naar dit schip.

avatar van arno74
Een film van tegenvallende kwaliteit. De film is een nogal knullige boekverfilming, met name het eerste uur komt amateuristisch over, en dat terwijl acteurs en regisseur toch heel wat ervaring hebben. Het probleem zit vooral in de rampzalige dialogen: houterig, onnatuurlijk, voorgekauwd en kinderlijk. Alsof ze door een (niet al te goede) beginneling zijn geschreven. Misschien dat dit met ondertiteling minder opvalt, maar de Spaans gesproken teksten zijn niet best. Je ziet de mensen gewoon acteren en teksten uitkramen. Onwaardig voor een ervaren regisseur.

Daar blijft het helaas niet bij, er zijn meer ingrediënten die het eerste uur erg futloos maken. Zo is er geen chemie tussen de twee hoofdpersonen en is het schokkerige camerawerk storend (prima bij de buitenbeelden op zee van het tweede uur, maar verder niet). Ook de invulling van de voice-over riep bij mij vraagtekens op.

Na een uur neemt opeens de kwaliteit toe en is de film genietbaar, maar dan is het eigenlijk al te laat. Het valt me tegen dat een ervaren regisseur als Imanol Uribe zo'n product aflevert. Ik heb van hem El Viaje de Carol (2002) gezien en die is van een prima kwaliteit.

Op het eind laat de film nog een goede nasmaak achter, maar zoals gezegd is het dan al veel te laat, zonde. Dankzij die tweede helft kom ik nog op een magere 2 sterretjes uit voor deze film.