Woman in Hiding (1950)

Alternatieve titel: Verdwenen Vrouw

Film noir / Thriller

geregisseerd door Michael Gordon
met Ida Lupino, Stephen McNally en Howard Duff

Iedereen neemt aan dat Deborah Chandler Clark na een auto-ongeluk is overleden. Het ongeval was echter opzet en is mislukt. Deborah is namelijk nog springlevend, maar ze voelt zich ongelukkig. Deborah had op haar bruiloft de verschrikkelijke waarheid over haar nieuwe echtgenoot Selden Clark ontdekt en ze wilde daarom zelfmoord plegen. Selden heeft haar vader John Chandler vermoord en door vervolgens met haar te trouwen heeft hij nu feitelijk het bedrijf van haar vader in handen, waar hij daarvoor manager was. Nu moet Deborah vanwege haar doodsangst onderduiken. Omdat hij een beloning heeft uitgeloofd, is ze is bang dat de achterdochtige Selden ooit haar schuilplaats zal kunnen achterhalen, ondanks dat ze nu geblondeerd is. Op een dag wordt Deborah herkend door de kioskbediende Keith Ramsey.

avatar van ToNe
Heerlijk manipulatief begin om de kijker gelijk in verwarring te brengen.
We zien Ida Lupino in een paniekerige toestand haar auto het water in rijden.
Daglicht, auto wordt uit het water getakeld en we horen Lupino zeggen dat het haar lichaam is, die zij zoeken. Kunnen doden spreken (Sunset Blvd, ook uit 1950) of zijn we slachtoffer van selectief tonen?

Lupino's flashback resumeert gelukkig de gebeurtenissen die leiden tot het ongeluk (aan het begin), om daarna verder te gaan in de tegenwoordige (film)tijd.
Woman in Hiding is een goede thriller met Ida Lupino, die is overgeleverd aan de vertrouwen van anderen in haar. Vergelijkbaar met de netelige, onzekere situatie waarin Mia Farrow als Rosemary gevangen zit.