Yogoto no Yume (1933)

Alternatieve titel: Every Night Dreams

Japan

geregisseerd door Mikio Naruse
met Jun Arai, Chouko Iida en Teruko Kojima

Omitsu, een barjuffrouw, probeert haar zoon te steunen met hulp van haar echtgenoot, de niksnut, Mizuhara. Op een avond komt Mizuhara op een ongemanierde manier thuis en Omitsu wordt razend en dwingt haar echtgenoot om een baan te zoeken. Wanneer hun zoon gewond raakt bij een auto-ongeluk, besluit Mizuhara, wanhopig om aan geld te komen, het te gaan stelen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Het 'drama' in de genreaanduiding kan duidelijk worden aangevuld met 'komedie', er is wel een sociale ondertoon, maar de schattigheid van het zoontje voert toch de boventoon - zeker in het begin. De film mist een beetje finesse om goed te werken. 'Koddig' is het woord dat ik zou gebruiken. Vaardige, maar weinig bijzondere Silent Naruse wat mij betreft.