• 8.262.350 stemmen

The Harder They Come (1972)

Komedie / Misdaad | 103 minuten

Genre: Komedie / Misdaad

Oorsprong: Jamaica

Geregisseerd door: Perry Henzell

Met onder meer: Jimmy Cliff en Carl Bradshaw

Plot The Harder They Come

"With a Piece in His Hand He Takes on the Man!"

Plattelandsjongen Ivan trekt naar Kingston in de hoop het hier te maken als zanger. Zijn muzikale carrière komt echter pas van de grond als hij zich in de misdaad stort. Hij merkt dat in de muziekbusiness men ook te maken krijgt met misdadige praktijken.

imageimage

avatar van FisherKing

FisherKing

Jimmy Cliffs reggea promotie-film. De muziek herinner ik wel; de film niet meer .

avatar van jacom

jacom

• 2053 stemmen

goede cult-film, prachtige muziek!

4 sterren

avatar van Zuiderpark

Zuiderpark

hoe kom ik in godensnaam aan deze film !!

Zoek hem al 5 jaar !

avatar van Metalfist

Metalfist

Ze geven hem vandaag op BBC2 om 1.10

avatar van as

as

Erg matige film.

Gegeven is welbekend; Arme jongen van het platteland trekt naar de stad om beroemd en rijk te worden. Op zich een aardige aanzet maar de film wordt volledig om zeep geholpen door de slechte montage. Verder brak acteerwerk en onbeholpen geregiseerd en de film duurt veel te lang. Valt soms ook geen touw aan vast te knopen.

Blijft over de leuke muziek. Maar als je 'The Harder They Come' voor de tiende keer voorbij hoort komen ben je het wel zat.

Een van die films die een cultstatus heeft verkregen door als Midnight Movie geprogrammeerd te zijn in de jaren zeventig. Helaas weinig status deze film.

Net 2*en.

Obsuur en goed.

Eigenlijk alleen voor reggae-fans en liefhebbers der Jamaicaanse cinema. Zelf ben ik erg blij met mijn DVD maar ik kan me goed voorstellen dat een ander hem nog niet gratis wil hebben. Het acteerwerk is, zoals gebruikelijk bij deze acteurs, van een laag niveau en ook het verhaal is niet denderend. Het feest der cameo's van reggae artiesten en de schitterende soundtrack maken iig een hoop goed.

Goed.

avatar van DonLeone

DonLeone

een film die mij zwaar is tegengevallen, al was het alleen maar omdat je niets verstaat van wat die jamaicanen zeggen

DonLeone schreef:

Ben benieuwd wat je vindt van bijvoorbeeld Scandinavische films. Maar goed, daarvoor zijn er ondertitels.

avatar van DonLeone

DonLeone

Zinema schreef:

idd er zijn in dat geval ondertitels. het gaat in deze film echter over het feit dat ze Amerikaans spreken, maar met een onverstaanbaar dialect

Zinema (crew films)

Klopt, dat heet Patois of Patwa. Prachtige taal. But mi get yo point, man. Irie ites.

avatar van goongumpa

goongumpa

Uiterst belangrijke film voor jamaica. De (overigens geweldige) soundtrack was nl. mede verantwoordelijk voor het doorbreken van de reggae in Amerika, bovendien was dit de eerste langspeler die in Jamaica geproduceerd werd. Het idee van de film is vergelijkbaar met de blaxploitationfilms uit diezelfde tijd (kijk alleen maar naar de tagline: “With a Piece in His Hand He Takes on the Man!”) . “The Man” is hier echter niet de blanke man, maar de rijke jamaicanen en poltieagenten die de arme bevolking onderdrukken.

Het lage budget is goed merkbaar, het doet soms een beetje amateuristisch aan, maar verder is deze film zeker het aanzien waard.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Leuke cultfilm en voor een Jamaicaanse blaxploitation film zeker niet slecht. Jimmy Cliff speelt zijn rol leuk en heeft gezorgd voor een geweldige soundtrack. De andere karakters worden ook wel aardig neergezet. Hier en daar zitten er best leuke personages tussen, zoals de strenge dominee die altijd roet in het eten lijkt te gooien. Het verhaal is kwalitatief gezien een stuk beter dan andere Jamaicaanse films (tot nu toe enkel Rockers en Countryman) die ik tot nu toe gezien heb. Een beetje jammer van het nogal slappe einde, maar dat mag de algehele pret niet drukken.

avatar van Spetie

Spetie

You can get it if you really want!

Een aardige film uit Jamaica, die vooral opvalt door de geweldige soundtrack. Die soundtrack is vaak ook erg op de voorgrond aanwezig en bepaald grotendeels het leuke sfeertje dat The Harder They Come uitstraalt. Verhaaltechnisch is het overigens niet zo heel bijzonder. Een vrij simpel misdaadverhaaltje met soms niet al te sterk acteerwerk, al past het op zich wel goed binnen het plaatje.

De afwisselende locaties en de soundtrack zijn echter de voornaamste te reden dat het allemaal goed uit te zitten is. Verder geeft het ook wel een goede inkijk in het dagelijks bestaan van het leven aldaar. Dat leven is niet altijd even vrolijk, maar dat weten ze goed te compenseren door het maken van muziek.

Een sfeervol portret dus van het leven op Jamaica, waarvan de muziek lekker in je hoofd blijft zitten.

avatar van Basto

Basto

Eigenaardige muziekfilm.

In het begin moest ik er even inkomen, want het is een nogal amateuristische productie met zeer matig acteerwerk en dito cinematografie. Maar als je je daarover heen zet, voelt de film wel heel authentiek aan en is de muziek natuurlijk wel lekker.

Wat de film eigenaardig maakt is dat het in het begin gewoon lijkt te gaan over de ontdekking van een ster met een grote hit en hoe de muziekbusiness daarmee om gaat. Maar als deze ster genaaid wordt met een slechte deal reageert hij als Charles Bronson en begint erop los te schieten. Uiterst curieus, vooral omdat het allemaal zo vrolijk blijft. Dat maakt dit toch wel vrij uniek en bovengemiddeld.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Vanavond bij WORM Rotterdam!

scorsese

Aardige film waarin een jongeman naar de grote stad trekt om het te maken in de muziekindustrie. Een wat ongebruikelijke, maar redelijk geslaagde mix van muziekfilm en misdaadfilm. Opgenomen in het land van de reggae, en de film komt hierdoor authentiek over en vormt tevens een prima tijdsbeeld. Uiteraard veel muziek en het duurt even voordat de film goed op gang komt.

avatar van Boneka

Boneka

Zuiderpark schreef:

hoe kom ik in godensnaam aan deze film !!

Zoek hem al 5 jaar !

ZAVVI verkoopt hem