Toughest Man in Arizona (1952)

Western

geregisseerd door R.G. Springsteen
met Vaughn Monroe, Joan Leslie en Edgar Buchanan

Officier Landry weet outlaw Girad te vangen. Op weg naar Girards cel vindt hij een vrouw en twee kinderen, de enige overlevenden van een indianenaanval. Als Girard wordt overgeplaatst naar zijn cel, bevrijden zijn broers hem. Vervolgens beroven ze een lading zilver. Landry krijgt bij het onderzoeken van telegrammen een bekentenis van Girards vriendin, waarna Landry achter Girard aan gaat.

avatar van Brix
De tweede en meteen laatste western met zanger Vaughn Monroe.
Net als in zijn eerste (Singing Guns-1950) brengt hij het er ook hier heel aardig vanaf als acteur.
Zijn uitstraling is er niet groter op geworden.
De gehoopte opvolger van Roy Rogers werd hij niet.
Dat was weggelegd voor Rex Allen.

Geen slecht verhaal, en door de goede cast best te genieten.
Victor Jory speelt weer sterk als altijd.
Joan Leslie is erg mooi en acteert prima.
Harry Morgan, die de rol van haar lafhartige man speelt, is ook uitstekend op dreef.

Er zitten een aantal erg goede scenes in de film, vooral die met een lijkenwagen en ook de shoot-out.

Heel merkwaardig is een overval van Indianen (Apaches) op een wagenkaravaan(tje) gefilmd
De belaagden schieten erop los (zelfs met een Gatling gun) dat het een lieve lust is, maar er is tijdens bijna het hele gevecht geen Indiaan te zien, alleen krijgsgehuil te horen.

De Duitse DVD van Filmjuwelen laat nogal wat beeldbeschadiging zien, en lijkt hier en daar stukjes film te missen.

Ik heb desondanks wel plezier beleefd aan het bekijken van deze zeker niet langdradige western.