
In Blue (2017)
Nederland
Drama
102 minuten
geregisseerd door Jaap van Heusden
met Maria Kraakman, Bogdan Iancu en Ellis van den Brink
In Blue vertelt het verhaal van de krachtige Nederlandse stewardess Lin (40). Wanneer zij tijdens een vlucht moet helpen bij een bevalling, wordt ze uit evenwicht gebracht. In de emotionele nasleep ontmoet ze een jongen die in de tunnels onder Boekarest leeft en raakt ze verwikkeld in een verwarrende moeder/liefdesrelatie met hem.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=YloBZYvjHFE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,7 / 324)trailer (YouTube, ondertiteld)iTunes: € 5,99 / huur € 2,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Paradiso Filmed Entertainment zal In Blue winter 2016/2017 in de bioscoop uitbrengen.
Beslissend in deze film is misschien wel Lins haperende biologische klok. Verslapen, in het Roemeense Boekarest, de terugvlucht nabij… Tijdens de gehaaste taxirit naar het vliegveld schept de chauffeur een jongen van de straat. Lin besluit mee te gaan naar het ziekenhuis. Misschien ontwikkelt zich daar al iets – of is daarvoor een sprong in de tijd vereist?
Geleidelijk bloeit er in ieder geval iets op tussen de twee hoofdrolspelers, maar dat iets laat zich nauwelijks definiëren. Kraakman, volledig opgaand in haar getroebleerde personage, bemerkt hoe deze jongen haar zelfverkozen levensritmiek onherroepelijk door de war gooit. Zijn het moedergevoelens? Is het verantwoordelijkheid? Liefde misschien? Nee, dat laatste is onwaarschijnlijk. Of toch niet? Nicu (Bogdan Iancu) is een straatschoffie, en kent enkel de wetten die het bijbehorende leven met zich meebrengt. In Lin ziet hij een kans. Een kans te ontsnappen uit het mensonterende tunnelnetwerk dat hij ‘thuis’ moet noemen. Om hem heen sterven leeftijdsgenoten aan een drug die gebruikers maximale tol laat betalen. Liefde is Nicu vreemd, seks niet. Maar juist dat laatste voelt zo onnatuurlijk, ongewoon, uitgesloten.
Het maakt In Blue verwarrend en intrigerend tegelijk. Emotioneel, ontwrichtend, prikkelend. Van Heusden creëert, naar eigen zeggen, een ‘midden’ van uitersten. Zij komt, beroepsmatig als ook sociaal-maatschappelijk, van boven, hij van beneden. De tunnels, het uitschot van de samenleving. Die twee samen laten komen…het gaat niet vanzelf. Maar het kán wel.
web
Wat ik vandaag merk is dat ze echter zo mooi en treffend in beeld zijn gebracht en het verhaal zo goed is gebracht, dat de beelden diep achter in mijn hoofd zijn blijven hangen. Iedere keer dat ik dagdroom dwaal ik naar de film af en bedenk ik me nieuwe contrasten, nieuwe subtiele verschillen en overeenkomsten.
Lange tijd geleden dat een film zo'n langdurige indruk wist te maken.
Ik zag alleen dat hij goed voor zijn zusje was, maar ook dat werd niet erg uitvergroot.
Misschien kunnen mensen hier daar even op reageren haha.
Goed, maar wel een vrij zware film.
Dat Lin een onvervulde kinderwens heeft is al snel duidelijk, maar waarom ze zich inlaat met een dakloze puber die haar dreigt met afpersing, later met moord en haar ook nog probeert te verkrachten is dan bij lange na niet gerechtvaardigd. De film tracht Nicu's vriendschap met Lin te verklaren vanuit het feit dat hij zijn moeder mist, maar iedere andere jongere in zijn situatie zou meteen de kans gegrepen hebben om Lins telefoon en portemonnee met creditcards te jatten om daarmee drugs te kopen. Het idee van de dakloze tiener met een hart van goud is dus al even ongeloofwaardig. Kraakman maakt absoluut het beste van haar rol, maar haar cruciale relatie met Thomas [Patrick Vervueren in de meest ondankbare rol in de film] is totaal niet uitgewerkt en Nicu's scènes waarin hij zijn zusje Flori [Maria Rainea] bezoekt zorgen alleen maar voor meer verwarring. Zonder Kraakman was dit een draak van een film geweest, maar dit is gewoon slecht uitgewerkt.

Een hartelijk welkom aan de 4 mensen die hun eerste stem op deze film uitbrachten en gelijk ***** uitdeelden.
zag je dat toevallig of heb je plannen voor een soort moviemeter-recherche? wel scherp

Zegt verder niets over de film. Die kan nog steeds fantastisch zijn. Ik vindt het altijd zo sneu overkomen. Als dat je idee van marketing of en publiciteit is.
Nee, is helaas een natuurlijk reactie geworden op Nederlandse films die met weinig stemmen zo hoog scoren. Even kijken wie van de crew de moeite nam om in the schrijven en te stemmen. Ik heb dat vaker zien gebeuren.
Zegt verder niets over de film. Die kan nog steeds fantastisch zijn. Ik vindt het altijd zo sneu overkomen. Als dat je idee van marketing of en publiciteit is.
Haha, ja het zijn wel weinig stemmen. Maar goed, het is niet verkeerd om in je eigen 'product' te geloven toch? Er mankeert ook niet heel veel aan deze film vind ik zelf. Op alle vlakken worden goede dingen gedaan. Daar mag je ook wel trots op zijn. Maar ik denk dat het lage aantal stemmen meer komt door het type film. Vrij zwaar en filmhuisachtig.
In Blue is i.m.o. een prima film. Heeft geen zelfreclame nodig.
Integendeel, de vragen rond de eigenlijke toedracht van deze vreemde relatie, zorgen voor spankracht.
Beide hoofdrolspelers zetten een goede vertolking neer en eigenlijk is die Bogdan Iancu toch wel treffend als de jongere die reeds te veel door zijn verlopen bestaan is getekend om de genegenheid die Lin hem wil schenken passend te beantwoorden.
Goede film, met toch ook een treffende schets van het afschuwelijk leven van een onvermijdelijk naar criminaliteit neigende jeugd in de onverschillige grootstad.
Maar ik vond Nicu veel te onsympathiek. Hij had wel zijn redenen, maar ik vind een poging tot verkrachting en een halve mishandeling en dreigen met moord wel vrij extreem. En dan ook nog aan het einde alles bestelen. Nee, voor mij ging dat echt te ver.
Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd. God mag weten wat er met zijn moeder is gebeurd. Hij ziet regelmatig zijn vrienden van de straat zelfmoord plegen. Moet mannen pijpen om aan een beetje geld te komen, wat hij vervolgens weer gebruikt om voor z'n zusje te zorgen. Hij leeft op straat en moet elke dag weer zien te overleven. En dan kijk jij raar op als ie onsympathiek is? En dan vind jij het raar dat ie bovenstaande dingen doet en mensen besteelt?
Deze jongen heeft zoveel psychische problemen dat wat voor leven je hem hierna ook zal geven, hij helaas nooit echt "normaal" zou kunnen worden. Daarvoor heeft hij teveel geleden, te veel pijn en zorgen gezien en is hij veel te getraumatiseerd.
Helaas is dit niet slechts een film, maar een realistische blik op een wereld die de meeste niet kennen. Blijft triest.
De werelden van stewardess Lin en straatschoffie Nicu staan zo ver van mijn dagelijks leven, dat het tijdens het kijken lastig is die werelden te bevatten.
Ik ben zelf jarenlang stewardess geweest, dus voor mij was het niet zo ver van m'n bed af, maar geloof me, zelfs voor mij is zo'n wereld niet te bevatten. Maar dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je je kunt inleven en ik vind dat de maker van deze film daar wel enigszins in is geslaagd. Je hoeft namelijk niet iets meegemaakt te hebben om een bepaalde emotie te voelen als je een film kijkt. Lin had net zo goed een lonely zakenvrouw kunnen zijn die elke week heen en weer reist naar dezelfde bestemming. Dat ze stewardess was, had voor mij hier ook niet echt een toegevoegde waarde, ik vond vooral het leven van Nicu indrukwekkend.
Bijzondere film, dacht even dat het een Filmhuis productie was.
Ik vond het een goed en ontroerend verhaal, prima geacteerd ook, alleen de uitwerking had wat sterker gemogen. Vond het een nogal trage film, ondanks dat het me intrigeerde, toch aan de suffe, slaapverwekkende kant.
Zijn vader heeft zelfmoord gepleegd. God mag weten wat er met zijn moeder is gebeurd. Hij ziet regelmatig zijn vrienden van de straat zelfmoord plegen. Moet mannen pijpen om aan een beetje geld te komen, wat hij vervolgens weer gebruikt om voor z'n zusje te zorgen. Hij leeft op straat en moet elke dag weer zien te overleven. En dan kijk jij raar op als ie onsympathiek is? En dan vind jij het raar dat ie bovenstaande dingen doet en mensen besteelt?
Deze jongen heeft zoveel psychische problemen dat wat voor leven je hem hierna ook zal geven, hij helaas nooit echt "normaal" zou kunnen worden. Daarvoor heeft hij teveel geleden, te veel pijn en zorgen gezien en is hij veel te getraumatiseerd.
Helaas is dit niet slechts een film, maar een realistische blik op een wereld die de meeste niet kennen. Blijft triest.
Klopt ook, maar ik ben een kijker die iets kijkt en dan er een gevoel bij heeft. Als ik zorgverlener was geweest, had ik er anders tegen aangekeken gok ik. Maar goed je hebt wel gelijk.