Dalu (1935)

China
Drama / Komedie

geregisseerd door Yu Sun
met Yan Jin, Yanyan Chen en Li-li Li

Zes jonge mannen uit de stad nemen een baan bij een werkploeg op de weg, die belangrijk is voor het Chinese leger. De mensen leren elkaar beter kennen op het werk. Ze werken hard maar de weg wordt gesaboteerd door een man die is ingehuurd door de Japanse agenten.

Nog een Chinese klassieker die tegenvalt.

De film begint met een erg lang shot van een huilende baby. Het enige wat ik kon denken was dat men in China beter nog even gewacht had met talkies, want hun silent cinema, of in ieder geval de subtielere films die niet zo luidruchtig willen zijn, vind ik stukken beter dan dit.

Komt ook omdat ze direct zijn overschakeld op musicals en die muziek vaak niet aan te horen is. Maar ook het acteerwerk is een stuk minder subtiel en de film in z'n geheel is gewoon een stuk rumoeriger. Het creëert een soort van ongezellige drukte die dit soort films best vermoeiend maken.

Het drama en de humor werkt om diezelfde reden ook niet echt. Personages voelen aan als clichés en het plot is ook verre van interessant genoeg om de film te dragen. Hier en daar wel een degelijke scene, maar het is gewoon veel te weinig voor een film die over de 100 minuten loopt.