Hamlet (1921)

Duitsland
131 minuten / 111 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Svend Gade en Heinz Schall
met Asta Nielsen, Eduard von Winterstein en Mathilde Brandt

Hamlet, Prins van Denemarken, in het geheim eigenlijk een prinses, keert terug naar haar vaderland wanneer haar vader, de koning, sterft. Haar moeder Gertrude is al hertrouwd met haar oom Claudius, de nieuwe koning. Wanneer de geest van haar vader echter verschijnt om Hamlet te vertellen dat hij door Claudius en Gertrude vermoord is, is Hamlet uit op wraak.

avatar van Mug
Mug
Alhier is informatie te lezen over deze film in het Nederlands. En de Duitstalige Wikipedia heeft uitgebreidere informatie. De doorbraak van de Duitse stille film in de VS.

Een verloren gewaande film die toch weer ergens onder een stoflaag is gevonden en gerestaureerd. Te zien op ARTE vrijdag 20 juli, 0.30 uur.

Walkure
Vandaag in het Tuschinski theater in Amsterdam gezien, met live muziek. Een bijzondere ervaring.

Een compleet over the top mimiek, de mannelijke Asta Nielsen en prachtige beelden (sommige zelfs echt ingekleurd) maken dit tot een mooie silent.

avatar van royals
Wat een oude film, maar wel geweldig. Een klein meesterwerk.