Je Me Tue à le Dire (2016)

Alternatieve titel: Death by Death

België / Frankrijk

geregisseerd door Xavier Seron
met Jean-Jacques Rausin, Myriam Boyer en Fanny Touron

Michel heeft besloten te stoppen met roken. Desondanks zal het zijn dood niet voorkomen. Hij weet het. Het is onafwendbaar. Dit is allemaal de schuld van zijn moeder. Sinds hij besloten heeft het gezinshuis te verkopen en zijn moeder in een bejaardenhuis te plaatsen begint hij stukken haar te verliezen en kwam er een bult te voorschijn op zijn borstkas. Dit zijn symptomen die hem de kanker van zijn moeder laten herinneren. Voortaan is Michel er zeker van. Het is gedaan met hem.

Vanaf 3 november in de bioscoop (Contactfilm)

Dit ziet er wel echt heeeeel ontzettend absurdistisch uit.

avatar van Drulko Vlaschjan
Sympathieke film die me deed denken aan Voksne Mennesker (Dark Horse), maar dan misschien iets warriger en minder magisch. Kunnen jullie daar iets mee? Niet echt, hè? Het probleem: het is een kleine week geleden dat ik deze film zag, een halve week eigenlijk pas, en ik weet er nu al niet zo gek veel meer van. Behalve dat het beviel. Het was soms grappig en verder vooral vermakelijk. Je zou kunnen zeggen dat het knap is dat het een luchtige film is gebleven, ondanks zo'n zwaar onderwerp (zoon ziet moeder sterven aan kanker), maar dat is volgens mij helemaal niet knap. Er zijn zoveel luchtige films over de dood. In de gemiddelde James Bond worden honderden mensen gedood. Of drie, weet ik veel, ik kijk geen James Bonds. Ik heb er wel een paar gezien, ooit, en volgens mij gingen er honderden mensen dood, maar dat kunnen er dus ook drie zijn geweest. Het deed me hoe dan ook niets. En dat waren vaak mensen in de bloei van hun leven. Zo'n oude dame die al een heel leven achter zich heeft, nee, daar lig ik niet wakker van. Zeker niet als het zo geinig gebracht wordt als in Je Me Tue à le Dire. Er komen ook katten in voor, herinner ik me.