Timber Falls (2007)

Horror / Thriller

geregisseerd door Tony Giglio
met Josh Randall, Brianna Brown en Nick Searcy

Een jong stel besluit om te gaan kamperen in de bergen. Maar wat een leuk uitje had moeten worden, verandert al snel in een gruwelijke nachtmerrie als het duo de lokale bewoners ontmoet. Ze ontdekken namelijk al snel dat deze gestoorde bewoners stuk voor stuk bij een afschuwelijke sekte horen. En deze zijn voor hun nieuwe ritueel op zoek naar een pasgeboren kind.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat een origineel verhaaltje toch ook weer !

Ik hou er wel van

Lee72
Leuke horror met wat goed verknipte bad guys(en girl). Verhaal is idd cliché, echter daarom niet minder goed. Bij dit soort films is dat niet echt belangrijk vind ik. Gewoon het betere hak -en zaagwerk. Die Deacon zag er ook lekker uit
Die laatste 5 seconden hadden ze weg moeten knippen, raakt kant noch wal. Namens mij 3,5*

avatar van Halcyon
Timber Falls teert op een veel beproefd concept, maar je ziet toch dat de makers angstvallig geprobeerd hebben er iets origineels van te maken, met name wat betreft de motivatie van de immer geschifte locals. De torture-movie maakt zowat een gelijkaardige evolutie mee als de destijds erg populaire slasherfilm. Een geijkte formule die weinig originaliteit belooft, maar waarin de details beslissen of het een goede dan wel slechte film zal worden.

Dit is er weer eentje die veelbelovend begint. Stelletje gaat trekken in de bergen, komt vijandige hillbillies tegen en de sfeer is meteen gezet. Mooie natuurbeelden dragen veel bij aan het hoge Deliverance-gehalte in het eerste deel. Het niveau van Deliverance wordt dan wel nergens gehaald, maar het zit er toch aardig dicht bij met momenten. Als na 45 minuten de zieke ommezwaai eraan komt boet Timber Falls aan kracht in.

De ziekelijke motieven van een extreem religieuze familie zijn in se wel leuk gevonden en onderstrepen nog eens de madness die je in bepaalde van de bewoonde wereld afgeschermde populaties aantreft. Spijtig genoeg mist deze hele insteek een beetje aan scherpte wil het echt angstaanjagend worden. Op de koop toe hebben de makers er nog een mutant in verwerkt die eerder als crowd pleaser wordt opgevoerd dan dat hij echt van functionele waarde is in het scenario.

De strijd om leven en dood is dan begonnen. Talloze films die op dat vlak beter uit de verf komen en vooral spannender en bloederiger zijn. Het is dan ook vooral het eerste deel van Timber Falls dat deze film de moeite waard maakt. Een mooie impressie van de natuur, langzaam opgebouwde spanningsboog en een gevoel van onbehagen dat netjes bij de kijker wordt opgewekt. Maar zoals gezegd, eens de ommezwaai er komt verzandt de film in clichés die de in se creatieve insteek geen eer aan doen.

Deze Horror-film was weer eens heftig zeg, na een reeks prullaria-Horrorfilms gezien te hebben.
Er zit hier en daar mischien inderdaad wel eens wat jatwerk uit andere Horror-films bij maar dat deed niks af aan de spanning.
Ook zitten hier heel wat smerige momenten in wat me op het puntje van mijn stoel deed zitten.
De hele film zit sowiezo bijna vanaf het begin af aan al in een onheilspellend sfeertje.
Eindelijk ben ik weer eens verrast met Horror dat echt Horror is en ook vaak erg ziekelijk dat soms erg ver gaat, maar de bedoeling bij deze film is dan ook wel erg duidelijk dat het vooral ook erg goor moet zijn.

avatar van 606
Leuke en spannende horror film.
Met de nodige gore en goed acteerwerk.

3,5 ster

Ben benieuwd...

Leuke, spannende en vieze horrorfilm!
Maar er zaten hier ook weer een paar rare dingen in: Raar dat Cheryl geen miskraam heeft gehad na al dat vechten, van de trap vallen enzo... En ook dat ze op het eind opeens weer dr pink terug had. Het einde was ook nogal vaag.

Uitermate doorsnee.

Eentje uit het doosje Wrong Turn. Een bos, wat hillbillies, een gemuteerde zoon en om toch nog iets toe te voegen wat religieuze motieven. Al dragen die verder bitter weinig bij aan het verdere verloop van de film. Wie twee or drie gelijkaardige films gezien heeft kan de rest wel dromen.

Maar de uitwerking is niet slecht. Niks opzienbarend, maar wel vlotjes in elkaar gedraaid. De gore is oké, al blijft het toch wat braaf. Acteerwerk kan er ook wel mee door, al zijn de oudjes dan wat beter dan het jonge koppel. Een sfeervolle omgeving, aardig in beeld gebracht. Het draagt er allemaal toe bij dat de film niet moeilijk uit te zitten valt, anderzijds is het een film die je binnen een half jaar moeilijk van een resem anderen zal kunnen onderscheiden.

Filler voor de genrefan dus, hou je niet van de horrorclichés dan heb je hier helemaal niks te zoeken.

avatar van Angelo2
Vrij standaard filmpje die veel aan leentje buur doet. De gebruikelijke cliches komen weer langs. Vallen als je weg rent en dat telkens weer is best storrend maar probeer me er niet aan te ergeren anders kan je beter geen horrorfilms meer kijken. Gelukkig keek de film wel lekker weg en was het acteerwerk aanvaardbaar. Jammer vond ik dat er niet meer tijd werd uitgetrokken om de wandeling in het bos te laten zien. Doordat ze om de haverklap mensen tegen kwamen had je als kijker niet echt het idee dat ze in een groots afgelegen gebied liepen. Dat zou wat meer sfeer toevoegen aan de film maar dat is mijn mening. Een 6

avatar van Noodless
Aardig horrorwerkje dat niks nieuws brengt en alle clichés boven haalt. Maar het verhaal wordt vlot gebracht en heeft een paar leuke bloederige scènes ( die wel meevallen ) . Het acteerwerk is niks mis mee en de film biedt voldoende spanning. Simpel vermaak. 6,5/10

avatar van jeroentjuhhhhh
Vond het wel een stuk droeviger dan dat. Sowieso zie ik in Randall de hele tijd that-guy-from-Scrubs en is de blonde doos die mee huppelt ook weerzinwekkend slecht. Het hele Wrong Turn (eigenlijk gewoon TCM) concept wordt slechts gedeeltelijk eigen gemaakt, maar ook weer met een té flauw cliché. Duurt gevoelsmatig ook machtig veel langer dan dat het is.

avatar van galaxydriver32
Krappe 2,5. Wat een ontzettend slecht einde trouwens, jammer.

Een heerlijk ziek filmpje. Zag van de week 'Rogue River', maar dat haalt het niet bij deze. Dit houdt je van begin tot eind op het puntje van je stoel en je krijgt niet eens tijd om adem te halen. Ik heb zitten genieten. Durfde af en toe niet meer te kijken. Alleen is het slot van deze film beetje gezocht. Dat was bij Rogue River beter. Maar verder ben ik het eens met HeatWave, wat mij betreft een van de beste in het (sub)genre.

Natuurlijk zitten er de nodige clichés in. Dat hoort er nu eenmaal bij. Van de synopsis hier klopt niet veel. Het stelletje trekt niet de bergen in maar het bos om te kamperen. Het gaat ook niet om een sekte, die een kind wil voor een ritueel, maar om een man en een vrouw, godsdienstfanaten, die geen kind kunnen krijgen. Uit het leven gegrepen denk ik, want zo zijn er heel wat in Amerika.

Toch opvallend dat deze goed gemaakte en goed geacteerde film hier bij de uitgebrachte stemmen op zo weinig waardering kan rekenen.