• 8.258.437 stemmen

Alternatieve titel: Hugo the Hippo

Oorsprong: Hongarije / Verenigde Staten

Geregisseerd door: József Gémes

Met onder meer: Burl Ives, Robert Morley en Paul Lynde

IMDb beoordeling: 7,0 (485)

Oorspronkelijke taal: Hongaars

Plot Hugó, a Víziló

"Color, creatures, music, sound like you've never seen or heard before. It's the wildest trip ever animated. It's a treat for the whole family. It's… PHANTASMAGORICAL!"

De sultan van Zanzibar heeft een probleem, want zijn haven wordt geterroriseerd door haaien. De sultan laat daarom 12 nijlpaarden in de haven los om de haaien te verjagen, en het probleem is warempel opgelost. Nu de nijlpaarden niet meer nodig zijn, laat de sultan ze afmaken, allemaal op één na: een klein nijlpaardje genaamd Hugo.

image

Narrator - Vocalist (stemrol)

Sultan (stemrol)

Aban-Khan (stemrol)

Royal Magician (stemrol)

Jorma (stemrol)

Jorma's Father (stemrol)

Judge (stemrol)

Vocalist (stemrol)

Vocalist (stemrol)

Mr. M'Bow-Wow - Additional Characters (stemrol)

avatar van Dopke

Dopke

Leuke verrassing, deze Hongaarse/Amerikaanse animatiefilm. Volgens mij niet zo bekend en wat mij betreft erg onterecht. De Afrikaanse setting gecombineerd met jaren ’60 / ’70 psychedelica en een plot dat tussen kinderfilm en volwassenen in hangt is erg origineel en verdient het om door een breder publiek (her)ontdekt te worden. Veel originele fondsen zoals de magician die de ene verknipte uitvinding na de andere produceert of de oplossing van de sultan op het krokodillenprobleem . Je zou aan de hand van de poster een erg schattige kinderfilm verwachten met een jong roze nijlpaard, maar er zitten behoorlijk wat harde scènes in. Ook is de point-of-view meer vanuit het jonge Afrikaanse kindje dan vanuit Hugo, wat ook meer afstandelijkheid creëert. De focus ligt dan ook meer op de loop van het verhaal (en de omstandigheden eromheen) dan specifiek de beleveniswereld van Hugo. De film zal voor sommigen te kinderlijk zijn (de liedjes) maar voor liefhebbers van eigenzinnige animatiefilms is dit er een om te koesteren.

avatar van John Milton

John Milton

Ik kon er helaas niet zoveel mee.