Big Easy Express (2012)

Documentaire / Muziek

geregisseerd door Emmett Malloy
met Winston Marshall, Marcus Mumford en Ted Dwane

Drie bands, zes steden, één trein en duizenden kilometers aan treinrails. Teruggrijpend op de oude dagen van 'railroad revivals' beginnen deze drie bands in 2011 aan hun tour met een ouderwetse trein. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros, Old Crow Medicine Show en Mumford & Sons klommen aan boord in Oakland en gingen op weg naar New Orleans voor de tour van hun dromen. Al hun avonturen worden onderweg gedocumenteerd: tochten door ravijnen, hun het uitzinnige publiek, de schitterende luchten, het plezier van late uurtjes en de schier eindeloze muziek.

avatar van LuukRamaker
Leuke documentaire die ik toevallig tegen kwam toen ik gisteren aan 't zappen was. Toevallig, omdat ik Old Crow Medicine Show sinds een paar weken ken.

Het moge duidelijk zijn dat Big Easy Express het van de muziek moet hebben. Het is de muziek die de documentaire zo goed maakt. De bands maken geweldige muziek. Prachtig om te zien hoeveel ze er ook zelf van genieten.

We zien optredens van de bands zelf, maar er komen ook optredens voorbij waarin de drie bands samen spelen met als hoogtepunt het nummer "This Train Is Bound For Glory" dat tegen het eind van de documentaire gespeeld wordt.

"We're playing music on the train with the country, across the country."

avatar van missl
Alleen maar muziek en eigenlijk wordt er niet veel gepraat waardoor ik niet het idee heb dat ik de bands nu beter ken. Ze zeggen een aantal keer hoe gaaf ze het hebben in de trein en hoe leuk ze elkaar vinden, het kon me niet echt bekoren. Maar de muziek is wel leuk.