Run for the Sun (1956)

Avontuur

geregisseerd door Roy Boulting
met Richard Widmark, Trevor Howard en Jane Greer

De Amerikaanse journaliste Katherine 'Katie' Connors, die voor Sight Magazine werkt, traceert in Mexico de beroemde schrijver en piloot Michael 'Mike' Latimer. Mike leeft teruggetrokken in het vissersdorpje San Marcos als jager en visser. Katie komt er achter dat het Mike nu aan moed ontbreekt om te schrijven. Ze besluit Mike niet te interviewen en terug te keren naar Mexico-Stad. Mike biedt Katie aan haar met zijn eigen toestel naar Mexico-Stad te vliegen, maar omdat beiden niet merken dat Katie’s magnetische agenda de navigatieapparatuur beïnvloedt raakt Mike uit koers en is op een gegeven moment ook nog de brandstof op. Katie ontdekt in het oerwoud een kleine landingsbaan bij een afgelegen ranch. Na de noodlanding is Mike gewond en net voordat Katie flauwvalt worden beiden gered door drie gewapende mannen. Mike komt er al snel achter dat deze mannen gevluchte Nazi's zijn die in het geheim in het Mexicaanse oerwoud wonen. Omdat de Nazi's hun schuilplaats verborgen willen houden willen ze Mike en Katie niet meer laten gaan. Ontsnappen lijkt haast onmogelijk, omdat de ranch wordt bewaakt door bloedhonden en de Nazi's niet terugdeinzen om te moorden.

Dick2008
Door de beschrijving hierboven gaat het mysterieuze van de film meteen verloren. Toch bijzonder spannende film.

avatar van Dogie_Hogan
Geregeld op de Engelse en Duitse tv, desondanks nu op DVD verschenen (met lelijke cover-art trouwens).
14 juli j.l.: DVD-release: R-2.

Hopelijk transfer in origineel widescreen ipv van letterboxed op tv.

DVDreview: Widescreen.

avatar van Dogie_Hogan
Onderschatte avonturenfilm, die zich grotendeels afspeelt in het afgelegen Mexicaanse oerwoud. Beklemmend is de sfeer en de geisoleerde positie van Greer en Widmark op de ranch (komt prima over), en spannend zijn zeker de achtervolgingscenes met ook de 5 bloedhonden, die zelfs voor een gedomesticeerde panter van de lokale bevolking niet bang zijn.
Er zijn veel indrukwekkende en vindingrijke momenten, zoals die met die geweerkogel met slaghoedje in de deur.
De aanleiding van de vliegtuigcrash was erg knullig (1-voudig, maar goed gevonden). Greer en Widmark waren blijkbaar te verliefd, om dat eerder op te merken.
Onderwerp is verder aannemelijk.

Prima vertolking van Trevor Howard en Richard Widmark. Widmark loopt trouwens meer dan de helft van de film in een WO-II A-2 flightjacket rond, die nu op veilingen meer dan $ 2.000 opbrengen. Maar dan niet in de staat, zoals na het gevecht met een bloedhond.
Jane Greer vind ik wat mat; ze had wat meer pit mogen hebben, zoals in 'Out of the Past'.

Het beeld van de R-2 DVD is prima; alleen hadden er wel subs bij gemogen, maar niet echt gemist, de (prachtige) beelden spreken voor zich.
Een film met prachtige sfeer en natuurbeelden, om vaker te zien. Maar daar zorgen geregeld de Duitse tv-zenders en de BBC voor, echter soms in full-screen, terwijl de film en ook DVD in widescreen zijn.
Voor nu een IMDb 7/10.