Privilege (1967)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Muziek

geregisseerd door Peter Watkins
met Paul Jones, Jean Shrimpton en Mark London

Steven Shorter is de ultieme Britse popster, en wordt omgeven door mensen die dit zo willen houden. Zijn imago wordt op het podium duidelijk neergezet: hij speelt er een misdadiger die in de cel zit en zijn 'gewelddadigheid' spreekt het publiek aan. Zijn management gebruikt dit imago voor verschillende doeleinden, zoals het aanprijzen van appels en allerhande commerciële producten. Zijn laatste tour door Amerika was een beproeving en de hoogste baas maakt zich zorgen om Stevens gesteldheid, maar dan vooral ter bescherming van de investeerders. Ondertussen raakt hij bevriend met de kunstenares Vanessa Ritchie, die een portret van hem aan het schilderen is. Dan wil de Christelijke Kerk hem gebruiken voor een nieuwe campagne om zieltjes te winnen...

avatar van stephan73
Het heeft jaren geduurd, maar het schijnt eindelijk zover te zijn.. Deze "counter-culture" klassieker komt eindelijk op DVD!
Van wat ik op Youtube heb gezien, is dit zeer de moeite waard!

avatar van Toon1
stephan73 schreef:
Van wat ik op Youtube heb gezien, is dit zeer de moeite waard!

Interessant. Enig idee wanneer en door welke uitgever?

avatar van stephan73
29 Juli komt hij uit via New Yorker. (regio1)

amazon link

Ik twijfel enorm, want twee andere Peter Watkins films die door New Yorker zijn uitgebracht kwamen later ook uit via Masters of Cinema.

avatar van stephan73
Hij wordt later dit jaar uitgebracht op regio 2 door de BFI, in het kader van hun Brit-cult label Flipside!

stephan73 schreef:

Komt in Januari uit!

Meneer Bungel
Een kruising tussen Lonely Boy (1962) en Triumph des Willens (1935)... en dan gebaseerd op een boek dat (naar verluid) werd geschreven naar aanleiding van een gesprekje (dat evolueerde) tussen Terence Stamp en Johnny Speight over hoe een popster uit hun tijd die leek te denken dat hij Jezus Christus was; ''Don't all popstars think that?"

Geregisseerd door Peter Watkins levert dat op zijn minst een intrigerende film op, en hier moet bijna zonder twijfel inspiratie voor Spinal Tap en Monty Python gehaald zijn. Volgens Watkins zelf zou een hele scène uit deze film zelfs in ACO gebruikt zijn, al is hij daar in zijn self-interview redelijk voorzichtig mee. De ACO-vibe kan ik in ieder geval wel onderschrijven.

Waar het helaas aan schort is de prestatie van Paul Jones, die veelal precies goed een (af)geleefde popster neerzet, maar op de cruciale momenten toch iets ontbeert in intensiteit. In bv. de laatste belangrijke scène breekt dat Privilege behoorlijk op, in mijn beleving.

Verder zijn de paar belangrijke concertscènes te weinig indrukwekkend, omdat ik (de massahysterie van een uitzinnig) publiek mis; de eerste in de kerk komt daar nog aardig mee weg (de gekte kun je goed vangen met slechts een paar uitzinnige meisjes), maar de latere die TdW als grote inspiratie heeft, mist juist die grote aantallen mensen (budget?) en toont een tamelijk slap aftreksel van genoemde bron - maar hoe kan het eigenlijk ook anders...

Blijft over een mooi in beeld gezette film, maar het voelt toch ook aan als een gemiste kans.
De rockversie van 'Onward Christian Soldiers' met amechtig knikkende bisschoppen is nochtans geniaal, en zo zijn er meer momenten... ik zeg alleen nog: think apples!

Derhalve toch 3,5*.

Meneer Bungel
Meneer Bungel schreef:
Welke scène dat precies is, weet ik nog steeds niet (ik dacht aan de presentatie van de nieuwe Alex in ACO vs. die van Steven hier), maar het in de camera kijken is nog een opvallende overeenkomst.

avatar van Mochizuki Rokuro
Makkelijke, open film. Vlot en kleurrijk, maar wel in het bekende stramien van Watkins. Vond de film wat lang/monotoon (na een sterke start), want het is in feite een one joke movie en veel prikkelends was er uiteindelijk toch niet te melden, laat staan iets stekeligs. Het uitgangspunt had dat in principe toch echt wel in zich. En ik moet vooral Meneer Bungel bijvallen die de vinger op de zere plek legt:
Meneer Bungel schreef: