In Bruges (2008)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Martin McDonagh
met Colin Farrell, Brendan Gleeson en Ralph Fiennes

Twee huurmoordenaars krijgen na een serieus fout gelopen klus de opdracht in Brugge onder te duiken en daar te wachten op een telefoontje van hun chef. De ene maakt van de gelegenheid gebruik om wat kunst en cultuur op te snuiven, zijn kompaan vindt Brugge maar een achterlijk gat. Zijn wroeging over wat hij fout gedaan heeft lijkt hem naar een depressie te leiden, tot hij een meisje ontmoet dat zijn stuntelige avances lijkt te beantwoorden. Als na enkele dagen het telefoontje eindelijk arriveert, blijkt dat ze toch niet enkel voor de rustige omgeving naar Brugge zijn gestuurd.

avatar van aorsongmachine
Mij zegt deze film niet zoveel. Je moet van het sfeertje houden...

Van begin tot het prachtige slot vijf sterren waard. Niet alleen maar zwarte humor maar ook
een film over schuld en boete. Schitterend geacteerd .

avatar van john mcclane 2
Fraaie en Merkwaardige misdaad film,
En de stad Brugge is een schot in de roos.
Lichtvoetig en zwaarmoedig in een.
Met een fijne soundtrack , geheel in contrast met de film.
Mooi ,,,dikke 4,5 * van mijn kant

avatar van Zeus.
It's an anonymous fucking object!
You're an anonymous fucking object!

Schitterend. De setting in het winterse Brugge, het Ierse accent van Ray, de irone, de immer durende schuldpartijen en het aftellen in het hotel. Allemaal een schot in de roos. Genoten van deze film.

****

avatar van Pazmaster
Aardig filmpje met een simpel maar vermakelijk verhaal, een aantal grappige scènes en leuke dialogen. Alleen Farrell stond me een beetje tegen, hij is hier duidelijk de zwakste schakel. Z'n acteerwerk kwam niet echt geloofwaardig op me over, vooral niet in de eerste helft van de film. Gelukkig doet Gleeson het een stuk beter. De film bouwt langzaam op en eindigt vrij sterk. Prima!

Zeer matige film. Colin Farrell die af en toe grappig probeert te zijn. Nee, dat past hem totaal niet.

Een tegenvaller

avatar van notsub
Het is net teveel net niet In Bruges. Een paar hilarische scenes maken de film zeker het kijken waard, maar wanneer de film serieus wordt, komt dat niet bijster overtuigend over. Dit genre is vaak leuker als het over de top gaat, maar In Bruges is daar te ingetogen voor. De karakters zijn gewoon niet leuk genoeg en de plot twists te voorzichtig. Meer absurdisme had de film voor mij aantrekkelijker gemaakt, nu heb ik teveel zitten kijken naar de mooie plaatjes van de stad.

avatar van LordHawHaw
Leuke film met een aantal geniale quotes!

avatar van Alathir
In Bruges. Een prachtige locatie (waar ik zelf nog maar 1 of 2 keer in de binnenstad geweest ben, wel al een aantal keren meer het station gezien ) en een topcast leveren een degelijke, onderhoudende doch niet meesterlijke film af. De komedie is toch vaak ver te zoeken, daarvoor is het geheel te zwaarmoedig, te grauw en vooral te serieus gebracht. Het is een aparte film met een originele inkijk op hoe het verder moet nadat je het helemaal verknalt hebt als huurmoordenaar. De dialogen zijn een sterk punt van de film, maar verbleken zelfs bij een aantal mooie shots van de stad gehuld in de duisternis. Zo is ook de soundtrack schitterend, vooral bij de achtervolging op het einde tussen Ralph Fiennes en Colinn Farrell was het genieten geblazen. Zeer indrukwekkend! Wel wat langgerekt, want hoe kun je van zo dichtbij telkens mis schieten...?

Er hadden van mij ook nog wat meer typisch Belgische dingen benoemd mogen worden. De film is ten slotte halvelings een cultuurtrip. Homobier tegen het beste bier in de wereld zeggen is iets wat gewoon niet kan Net zoals 'shithole' zeggen tegen Brugge. Het is misschien voor de grap bedoeld maar iemand als Farrell neem ik juist serieus want hij is verre van een komiek. Ik ben ook niet van Brugge afkomstig, helemaal niet, maar ik denk dat het één van de mooiste steden van België is. En daar sluit ik mee af.

Briljante film.
Misdaad en komedie wordt het genoemd en dat klopt.
Misdaad zeker en ook komedie want de humor is prachtig en soms inktzwart.
Soms met keihard geweld dat zo onverwacht is dat het ook erg komisch is.
Maar de film is ook een diep tragisch drama.
Daarbij deed deze film me wat de absurde conversaties me vaak terugdenken aan pulp fiction.
Tot slot schitterende beelden van de stad Brugge.
Vroeger had je een erg melig programma genaamd ontdekjeplekje.
De beelden uit deze film zouden daarin niet misstaan.
Briljant

Saaiste misdaadfilm ever !

avatar van Capablanca
Stijgt iets boven het gemiddelde kijkvermaak uit, vooral door de opnames in een van de mooiste steden van Europa.

Amper doorheen te komen. Saai en erger nog, een vervelende karakter. Ik vond Ray eigenlijk maar een naar kereltje en kon weinig sympathie voor hem opbrengen...

avatar van SmackItUp
Vermakelijk.

Beetje love or hate it filmpje. Vind je de humor niets, dan zal het een lange zit worden. Dit is namelijk, buiten de prachtige setting, het enige wat de film te bieden heeft. Het plotje is namelijk maar flauw, en het drama barslecht. Het voordeel was dat ik de droge humor wel kon waarderen, dat regelmatig een glimlach op mijn gezicht toverde.

avatar van BlueJudaskiss
SmackItUp schreef:
het drama barslecht.

Waarom?

avatar van SmackItUp
BlueJudaskiss schreef:

Waarom?

In de eerste plaats doordat ikzelf bij deze film niet kon schakelen tussen komedie en drama. Het is voor mij een pure komedie. Elke keer als er zogenaamd drama tussen werd gegooid, kon ik dit niet serieus nemen.

In mindere mate Farrell, die ik absoluut niet geschikt vind om maar enige vorm van drama te uiten. Dat is overigens geen mening gebaseerd enkel op In Bruges.

Deze combinatie was voor mij dodelijk. Overigens zie je wel aan mijn cijfer dat ik de film zelf niet barslecht vond. Het leende zich mijn inziens gewoon niet voor enig drama, maar ik zie dat jij daar anders over denkt.

avatar van BlueJudaskiss
SmackItUp Helder! Niet mee eens uiteraard, maar helder

Eén van de betere films die ik de laatste tijd gezien heb. Hoewel Ralph Fiennes en Brendan Gleeson allebei een ijzersterke en komische acteerprestatie neerzetten, was het voor mij Colin Farell die uitblonk in zijn rol. Vooral zijn gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal maken de van hun eigen al grappige dialogen vaak nog sterker.(dat sloffen in de kerk )
Ook wanneer zijn toon wat emotioneler wordt, bleef het in mijn ogen geloofwaardig en binnen zijn karakter passen.

Het hele verhaal vloeide ook op een natuurlijke manier naar het einde toe. De hele film zit vol met foreshadowing en elke scène is er één die een volgende scène in gang zet of die later in de film relevant wordt. Denk aan hoe het kleingeld in één van de eerste scènes wordt geweigerd aan de kassa, zodat hij de muntjes later kon gebruiken om zijn 'landingsplek' vrij te maken... of hoe de dikke Amerikanen tegen al het 'advies' toch de torentrap beklimmen, waardoor de toren de avond erna gesloten is doordat één van hen een hartaanval had Het deed de hele film heerlijk 'af' aanvoelen.
De climax van de film was ook echt bevredigend en paste helemaal binnen het karakter van de film.

Daarnaast vond ik de film ook gewoon ongelooflijk grappig. Ik heb regelmatig hardop gelachen. "A bottle?!" Wat ik ook zeer bijzonder vond, was dat de hele film erin slaagde als één aan te voelen. Ik bedoel dat de film niet opgedeeld was in aparte grappige, emotionele en spannende scènes. Maar dat elke scène vaak alledrie tegelijk was.

Eindelijk nog is een nieuwe filmmaker ontdekt die echt goed is , ga zeker zijn andere films eens bekijken.

avatar van TornadoEF5
Wow

Toch wel vrij indrukwekkend. Ik was een beetje sceptisch over de film voor ik aan deze begon, maar dat bleek uiteindelijk niet echt rechtvaardig te zijn. In Bruges gebruikt de facetten die Brugge aanbiedt om er een mooi en sfeervol geheel te maken, met een interessant misdaadverhaal die de tijd neemt die het nodig heeft, en combineer dat met de zwarte humor die met momenten in de film aanwezig is, en waarbij weinig tot geen kracht van het verhaal ingeboet wordt, en dan is het resultaat een zeer geslaagde film. Goed over nagedacht en echt mooi gefilmd! Zeer goede acteerprestaties, met geweldige acteurs. En normaal heb ik het niet voor Britse humor of Britse films, maar hier geven ze me wel ongelijk.

avatar van IH88
“Maybe that's what hell is, the entire rest of eternity spent in fucking Bruges.”

Fantastisch. Dit is echt mijn soort humor, en vanaf het begin zat ik met een grote glimlach naar de avonturen van Gleeson en Farrrell in Brugge te kijken. Een schitterende stad, en ook audiovisueel valt er genoeg te genieten. Vooral het laatste gedeelte met de achtervolging tussen Farrell en Fiennes is briljant. In Bruges is een maffiakomedie, en vanaf de eerste scene is al duidelijk dat McDonagh er met gestrekt been ingaat. Niemand wordt gespaard, en McDonagh zoekt de grenzen op van wat nog als humor kan worden gezien. Prima, en In Bruges heeft niet eens een heel bijzonder verhaal, maar alles wordt tot in de perfectie uitgevoerd.

avatar van Black Math
Redelijk, maar niet geweldig. De film mikt kennelijk op eenzelfde publiek dat films van Ritchie kan waarderen, maar mist toch de brille van de dialogen van de laatstgenoemde. De stad zelf speelt één van de belangrijkste rollen en wordt redelijk fraai in beeld gebracht. Wat mij betreft had de stad nog wel wat meer speeltijd mogen krijgen.

Farrells personage weet aanvankelijk erg te irriteren; eenzelfde soort irritatie die Bill Murray in Lost in Translation bij mij opwekt, die ook zijn interessante omgeving niet kon waarderen. Later kom je wat meer te weten van de achtergrond en dit maakt het allemaal net een tikkeltje meer diepgaand dan de gemiddelde Ritchie film, al is het dus wel wat minder grappig. Leuk om de dwerg uit de clip van de Bloodhound Gang terug te zien, het hele idee van een film over een rassenoorlog tussen zwarte en blanke dwergen kwam me erg fout en absurdistisch voor, en juist daarom erg grappig. Verder leuk om Thekla Reuten terug te zien.

Uiteindelijk jammer dat er geen woord Vlaams gesproken wordt in deze film. Het lot van het Nederlandse taalgebied vrees ik, zie ook Girl with a Pearl Earring, waar het eigenlijk nog beter te begrijpen bij deze film. Uiteindelijk is dit aardig voor tussendoor, maar meer niet. 2,5*.

(Gezien op 25/04/18)
Erg genoten van deze misdaadkomedie. Een schot in de roos dankzij het scenario en de regie van Martin McDonagh. ( Jawel dezelfde van 'Three Billboards … '!)

Gecharmeerd door het spel van Colin Farrell en zijn maatje Brendan Gleeson, maar ook van Ralph Fiennes (Harry, hun chef). Ook de liefde speelt mee. De ironie doet je kijken met een monkel.
En … Brugge is misschien toch wel 'de mooiste stad van Vlaanderen'.
Over terloopse thema's kun je gemakkelijk een boompje opzetten. En dat geeft een surplus.

Tarkus schreef:
Goede film, die echter een beetje traag op gang komt.
Ook niet alle grappen sloegen aan, al zitten er wel enkele zeer goede tussen.
De acteerprestaties zijn uitstekend, zowel van de hoofdacteurs als de bijrollen.
Maar het mooiste aan de ganse film is natuurlijk het decor, het Middeleeuwse Brugge, dat helemaal tot zijn recht komt in deze film.
Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er zo weinig gebruik wordt gemaakt van de Stad Brugge als locatie voor filmen, op 'Aspe' en deze film na heb ik de stad nog nooit gezien in een film met een hedendaags thema.
Maar deze film maakt dus alles goed, en ook de vele extra's dragen ertoe bij dat Brugge extra in de kijker wordt gezet.
Toch geen 5 sterren omdat ik er toch net iets meer van had verwacht, maar verveeld heb ik me niet hoor...

Opnieuw bekeken en vooral wederom van de locatie genoten.