The Unseen (1945)

Mystery / Thriller

geregisseerd door Lewis Allen
met Joel McCrea, Gail Russell en Herbert Marshall

Weduwnaar David Fielding werd lange tijd ervan verdacht zijn vrouw te hebben vermoord. Het helpt hem helemaal niet vooruit wanneer een reeks moorden gepleegd worden in de buurt waar hij woont. Elizabeth Howard, de nieuwe gouvernante van zijn twee kinderen, ervaart al snel dat er vreemde dingen gebeuren in en rond hun huis …

Deze mystery thriller was de opvolger van Lewis Allens' succesfilm The Uninvited. The Unseen kan wederom rekenen op een cast in goede doen, met een erg raadselachtige Joel McCrea als blikvanger en de 'pretty' Geil Russell die opnieuw de vrouwelijke hoofdrol speelt na haar debuut in The Uninvited. Herbert Marshall doet zijn duit in het zakje als dokter en vriend aan huis. Zeker ook spelen de kinderen hun rollen op natuurlijke wijze. Vertederend vind ik - in verband met hun aanwezigheid - de verwijzingen in de film naar de populaire (en nog recente) beeldcultuur van toen; Pop Eye, Dumbo en Sneeuwwitje komen langs.
Het script werd geschreven door Hager Wilde en niemand minder dan hard boiled Raymond Chandler. Vraag me af hoe die samenwerking verlopen moet zijn tussen de twee. Het is zeker zaak om je hoofd erbij het houden als kijker in deze eerder whatshappening dan whodunit.
De regie in handen van Lewis Allen vind ik voortreffelijk, daarin bijgestaan door topcinematograaf John F. Seitz die voor mooie plaatjes zorgt.

Ik vind het een entertainende film, niet van het niveau van voorganger The Uninvited, maar zeker een kijkbeurt waard. De spanning/suspense in deze film wordt, zoals gebruikelijk in die tijd, opgedreven met een minimum aan middelen. En daar hou ik van.