Canadian Bacon (1995)

geregisseerd door Michael Moore
met John Candy, Alan Alda en Rhea Perlman

Het gaat niet goed met de populariteit van de president van de Verenigde Staten. Hij zou een nieuwe vijand kunnen gebruiken om de tijd te doden, en... om zijn imago op te schroeven. Zijn adviseurs vinden echter geen slachtoffer, behalve misschien... In een gigantische mediacampagne wordt Canada gebombardeerd tot de nieuwe vijand.

avatar van as
as
Ik ben blij dat hij weer goed bezig is.
Ach en laten we eerlijk zijn , dit is toch niets voor hem?? (micheal moore)

ik vond het eerlijk gezegd best een aardige film. Wel noodzakelijk dat je enige kennis van, inzicht in en betrokkenheid hebt met de Verenigde Staten en haar internationale betrekkingen.

Justice4All
Volgens mij is "South Park the movie" hier op gebaseerd

avatar van BoordAppel
Wel een aardige film. De grappen zijn niet allemaal even geslaagd maar het verhaaltje is wel leuk (lijkt idd op South Park, maar daar is het allemaal beter uitgevoerd). Ik heb trouwens wel 1 keer hardop gelachen op het moment dat iemand van de Omega Force zijn teen gestoten heeft en daarna genadeloos afgemaakt wordt. Jammer trouwens dat ze de aftiteling nooit laten zien want dit staat er nog bij: No Canadians were harmed in this production. Toch moet Moore het maar bij documentaires houden. 3*

avatar van Gabriel
Het had de potentie een hele leuke film te worden. Begon ook erg leuk, met die Russisch minister, en die domme president, en dan die generaal!
Maar later wordt het irritant, minder boeiend. vooral dat verhaal met die Hacker, en het verhaal met die sherrif wordt ook steeds minder leuk

**1/2

Inderdaad begint de film erg goed (zo over the top dat het weer leuk wordt), maar naarmate de film vordert wordt et een beetje te veel van hetzelfde. Een beetje jammer dus, want dit had weer een hele goeie Moorde film kunnen worden. Het idee was goed, maar imho gewoon te slap uitgewerkt.
3*, mede door het goeie eerste stuk en ook omdat ik me niet echt verveeld heb. Het laatste stuk was alleen minder...

Aantal leuke verwijzingen naar andere films en bekende Canadezen.
Toch viel hij mij tegen.

Wel enorme spoilers voor de film dirty Dozen.

gotti schreef:
Inderdaad begint de film erg goed (zo over the top dat het weer leuk wordt), maar naarmate de film vordert wordt het een beetje te veel van hetzelfde. Een beetje jammer dus, want dit had weer een hele goeie Moorde film kunnen worden

"I want to say to Prime Minister MacDonald: Surrender her pronto, or we'll level Toronto. "

"Smiley: How do you know that was a nuclear facility?
General Panzer: Well, they tricked us on that one. That's a hospital. But it's a hell of a strike!"

vergeet ook niet de overduidelijke link met dr strangelove!

leuke film hoor, erg grappig! i just said their beer sucks!

avatar van Goodfella
Helaas zijn de écht leuke grappen om één hand te tellen, maar toch kijkt dit filmpje erg lekker weg. Niet alleen wat het verhaal betreft, maar ook qua humor op sommige momenten net een live-action versie van South Park.

Ik vond het begin nog wel leuk, maar na ongeveer 25 minuten begon ik me enorm te vervelen en heb ik hem met heel veel moeite uit kunnen zitten. Erg jammer, want ik had er toch wel een beetje naar uitgekeken na Bowling For Columbine. Anderhalve ster van mij: op zich een leuk idee, maar zeer matig uitgewerkt.

Deze film zou maar matig zijn, ware het niet dat deze in 1995 gemaakt is. Als je in het begin goed luisterd naar de president. Zie je het voorspellende karakter van deze film. Gezien de huidige situatie in Amerika

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geestige film met aardige rollen voor Alda en Candy. Film kent een paar erg geestige momenten en wist eigenlijk niet te vervelen. 3 sterren.

avatar van SuperSideSwipe
Grappige film, beetje hetzelfde onderliggende idee als "Wag the dog" en South park bl&u.

Leuk uitgevoerd, ook leuk om hawkeye in films te zien. Vind dat een heel sympthieke acteur.

avatar van Poeha
SuperSideSwipe schreef:

Hawkeye uit M*A*S*H*.

Idd een sympathiek acteur

Persoonlijk vind ik dit 1 van de mindere films met Candy.

goh ja laten we deze film uit 1995 bekritiseren aan de hand van South Park die veel recenter is.

aardige film idd, verder niet veel bijzonders zeker niet in vergelijking met Moore's documentaire werk

avatar van Kricky
Lang geleden dat ik deze film gezien heb.. Ik vond hem best grappig. John Candy is hier ook te zien. Het is mij nog steeds niet duidelijk wanneer hij precies is overleden.

avatar van otherfool
Flauwe en gemakzuchtige komedie die het voor elkaar krijgt het alleraardigste concept zo fantasieloos uit te werken, dat het zich tegen de film gaat werken. Sommige stukjes zijn grappig (vooral de Mounties), maar het belerende toontje gaat na verloop van tijd behoorlijk tegen staan. Gemiste kans.

2*.

avatar van tommykonijn
Ik had gisteren eerlijk gezegd niet heel veel zin om nog een film te gaan bekijken, want het was 19:23 toen ik thuis kwam maar ik werd enorm verrast met een lekker flauwe komedie. Soms zelfs héél flauw en raar maar dat maakt het vaker zelfs weer grappig. John Candy zet een leuke rol neer, en ook Alan Alda zat wel lekker in zijn rol. Ik vond deze Candy-film beter dan bijvoorbeeld Going Berserk (niet dat die slecht was maar ik vond deze dus leuker), lijkt soms inderdaad in South Park, ook al heb ik daar maar een paar afleveringen van gezien (+ de film). Het verhaal was goed, de uitvoering had nog wat beter gekund maar opzicht is dit een film die je niet met veel kritiek moet beoordelen. Gewoon een leuke standaard komedie. En een waardige afsluiter van de sympathieke komiek John Candy.

3,5* (wel op het randje, bijna 3,0*)

avatar van biosmovie
'k vond hem wel leuk, John Candy was echt een leuke acteur.
3,0*****

avatar van dutchtuga
Een wat grappigere kijk op de Amerikaanse politiek dan Wag the Dog en zeker in het begin erg geslaagd. Canadian Bacon bevat een paar zeer geslaagde grappen. Tegen het eind wordt het helaas wat te groots opgezet maar blijft de film een geslaagd tussendoortje.

avatar van Miss Bean
Wel leuk geacteerd en soms grappige dingen maar niet echt heel speciaal. 3*

avatar van Muggsy
Aan de poster en de dvd hoes te zien had ik verwacht dat de rol van Candy groter zou zijn in de film. Vond de scenes met hem, en deze met Alda, het grappigst. Naarmate de film vordert begint het op momenten wel langdradig te worden. Het probleem was inderdaad ook dat ik het concept al gezien had in de South Park-film, waardoor toch een verwachtingspatroon gecreëerd werd waar deze film reeds bij voorbaat niet aan kon voldoen. 2,5*

avatar van brabusRUS
Laatste film van Candy.

Deze film zenden ze nog regelmatig uit op MGM en ik moet zeggen dat het niet bepaald een leuke film is om naar te kijken. Het verhaal is zeer flauw en eigenlijk ook de meeste humor (vaak valt er niet om te lachen). Er spelen overigens best aardig wat bekende acteurs in mee maar die kunnen de film helaas niet redden.

Aardige film waarin de Amerikaanse president een nep-oorlog verzint tegen Canada om zo te stijgen in populariteit. De film kent zeker wel een aantal grappige momenten, maar is een stuk minder satirisch dan je zou verwachten van een Michael Moore film.
Voor een vergelijkbare, maar betere film kun je beter Wag The Dog kijken.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Continue corruptie.

De laatste film die Candy heeft afgemaakt is deze Canadian Bacon, van de hand van documentairemaker Moore. Dat laatste is goed te merken want diens maatschappijkritiek zit doorregen in vrijwel elke scène. Soms wordt dat teveel en het continue herhalen van de Amerikaanse corruptie begint op den duur ietwat te vervelen.

Redelijk.

avatar van Mike 1984
[quote]Muggsy schreef:

Candy is dan ook overleden tijdens het maken van deze film, waardoor ongeveer de helft is herschreven. Er werd wel een stand-in gebruikt, maar die kan natuurlijk John Candy niet vervangen.

Geen topfilm, maar best leuk en daarom wel een zeven waard.