Le Mystère de la Tour Eiffel (1927)

Alternatieve titels: Les Frères Mironton | T.S.F. - Tramel S'en Fout...

Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Julien Duvivier
met Félicien Tramel, Régine Bouet en Gaston Jacquet

Kermisartiest Achilles Saturnin dreigt een erfenis mis te lopen door toedoen van zijn zakenpartner en de misdaadbende Ku Klux Eiffel. Alles lijkt tegen te zitten totdat Saturnin besluit zijn belagers aan te pakken - met halsbrekende achtervolgingen op de Eiffeltoren tot gevolg.

avatar van Mug
Mug
Gelukkig ook te verkrijgen bij mijn bibliotheek...

Le Mystère de la Tour Eiffel is het beste te omschrijven als een zeer geslaagde verfilming van een stripboek...ware het niet dat het niet gebaseerd is op een stripboek.

Uitermatige grappig, vol persoonsverwisselingen, verkleedpartijtjes, en heel heel heel veel achtervolgingen in allerlei stijlen: man volgt man, auto volgt auto, vliegtuig volgt auto, en natuurlijk de grand finale op de Eiffeltoren. Wat een scene, verdomd goed studiowerk??? Of toch geheel daar opgenomen met halsbrekende klimpartijtjes?

Of wat te denken van Saturnins tweede vlucht uit het kasteel, vol deuren, ramen en bewegende gangen, het leek wel een Scooby Doo cartoon, ik lag helemaal in een scheur.

Zeer vlotte en visueel aantrekkelijke avonturenkomedie die hier en daar onderbroken wordt door iets te lange scenes met elkaar aankijkende mensen, ik houd niet van dit soort onnodige rustpauzes.

De gerestaureerde print door het (Nederlandse) Filmmuseum, die de enige (tot nu toe bekende) print in bezit heeft, ziet er niet alleen keurig uit. Fay Lovsky kreeg de opdracht de film muzikaal te ondersteunen + soundscape. Dat ze daarvoor daadwerkelijk allerlei geluiden heeft opgenomen in Parijs zal me worst wezen, met haar geluiden weet ze een belangrijke humoristische stempel te drukken, een aanwezige stempel. De gehele soundtrack is een belangrijk toegevoegd onzichtbaar personage. Om maar te zwijgen van de vrolijke deuntjes die mij daadwerkelijk lieten meeklappen van jolijt. (een verborgen camera-opname in m'n huiskamer zou wellicht geleid kunnen hebben tot een veronderstelling dat ik het Schlagerfestival aan het kijken was) Lovsky weet zelfs van een politie-sirene over te gaan in een liedje. Haar bijdrage en visie verdient zeer veel lof.

Le Mystère de la Tour Eiffel werd overigens vertoond op Cannes en andere belangrijke filmfestivals. De print heeft Nederlands(ch)e tussentitels. Erg jammer (en onbegrijpelijk) dat het Filmmuseum dit niet heeft gereleased in de filmtheaters. En ook jammer dat de dvd geen Engelstalige ondertiteling heeft voor de internationale markt, of zijn ze bezig met tussentitels in andere talen?

Ik had dikke pret, die 4* kunnen best wel eens verhoogd worden als de pret blijft hangen.

Ik zou graag een hogere waardering hebben gegeven, voor de attractieve avonturen scènes die er zeker zijn in de film - niet alleen het einde op de Eiffeltoren, maar ook zeker halverwege in het Franse middengebergte, onderweg etc. Voor deel van de vormgeving van droomsequenties en het slot van de kwade bende (de Ku-Klux Eiffel - bizar) speelt Duvivier met succes leentjebuur bij Epstein en Lang: het maakt die scènes onderhoudend, al voegt hij niks toe aan wat we niet al kennen.

En eerlijk is eerlijk - het overgrote deel van de film (zeker in het eerste uur) is een prima remedie voor mensen met slaapproblemen. Alles voltrekt zich tergend traag, eindeloos gepraat en uitleggerig. Ook op het einde nog, als Achilles Saturnin bij de commissaris zijn hele verhaal uit de doeken doet krijgen we een mime-scène van een minuut of vijf, terwijl één titelkaart had volstaan om het tempo wat op te voeren. Wat daarna komt blijft echter de moeite. Niet alleen het geklauter op de Eiffeltoren, maar ook het vertrek van een leger gendarmes vanaf het bureau met een korte rijtoer door de stad is leuk en inventief. Maar het merendeel van de film heeft het verkeerde tempo voor een halsbrekende avonturen film.

Opvallend trouwens dat die enige kopie en DVD-release zich nog steeds beperken tot Nederland. Ook geen Frankrijk of Kino in de VS. Het aantal stemmen blijft daarom internationaal beperkt. De film heeft toch ook wel internationale status, vanwege het einde? Al heeft de Franse wikipedia (mocht ik dat als graadmeter nemen) er echter geen aparte pagina voor over - die is er voor ruim 50% van Duviviers zwijgende oeuvre wel...