Muhammad Ali: Through the Eyes of the World (2001)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Phil Grabsky
met Billy Crystal, Richard Harris en James Earl Jones

Muhammad Ali: Through the Eyes of the World toont het leven en de carriere van Muhammad Ali door middel van film beelden en interviews met familie en bekende. De film laat zien hoe belangrijk Ali was voor de sportwereld, zijn charisma en de moeilijke tijden die hij moest doorstaan.

Ik kende nog maar weinig van Ali en bestelde een DVD met daarom zijn bekende docu When we were Kings. Deze docu zat er ook bij en ik besloot hem daarom eens te kijken. Wat een prachtige documentaire is dit. Het leven van Ali verteld aan de hand van mensen die het meegemaakt hebben of die enorme waardering voor hem hebben. Daarbovenop nog de prachtige wedstrijdbeelden en interviews met Ali zelf en je hebt denk ik een bijzonder mooi tijdsbeeld. Voor mij in ieder geval de beste documentaire ooit.

Uitstekende documentaire over het leven van Muhammad Ali, en die opnieuw laat zien dat Ali zoveel meer was dan alleen een geweldig bokser. De opzet is vrij simpel met de gebruikelijke 'talking heads' afgewisseld met archiefmateriaal. Maar zijn uitzonderlijke leven en de interessante archiefbeelden maken dit een boeiende documentaire.

avatar van Insignificance
Een roerige man in roerige tijden. Over wat een gestolen fiets zoal teweeg kan brengen. Een van de eerste zinnen luidt: Sport was his context, but his real stage was humanity. Het levert een fascinerend portret dat de meeste facetten van de persoon en de bokser wel ergens aanstipt. Beetje vluchtig misschien, maar Ali's leven zit vol documentaires van heroïsche, tragische en sociale aard. Deze geeft in ieder geval een prima totaalbeeld via enkele sprekers en veel archiefbeelden. Een grote winnaar, maar ook groot in zijn verlies.

avatar van james_cameron
Onderhoudende maar enigszins anonieme documentaire over het leven en de carrière van Muhammad Ali, gezien vanuit het standpunt van een aantal bekende en minder bekende betrokkenen. De archiefbeelden zijn zeker de moeite waard, alsmede de meeste interviewfragmenten, maar veel meer dan de gebruikelijke aaneenschakeling van pratende hoofden wordt het niet.