Tehilim (2007)

Frankrijk / Israël / Verenigde Staten

geregisseerd door Raphaël Nadjari
met Michael Moshonov, Limor Goldstein en Reut Lev

In Jeruzalem leeft een Joodse famillie een gewoon leventje. Maar na een auto-ongeluk verdwijnt de vader op een mysterieuze wijze. De overige leden van de famillie proberen zo goed als mogelijk met deze afwezigheid te leven. De volwassenen willen niet over de vader praten, maar de twee kinderen, Menachem en David, proberen op hun eigen wijze hun vader te vinden.

avatar van voskat78
Zelden zo'n suffe film gezien die zo gefixeert was op geloof en rituelen. Waardoor het verhaal waar het om ging naar de achtergrond verschoof. Het verhaal had wat mij betreft op een veel betere manier uitgewerkt kunnen worden. Maar helaas is dat niet gebeurt,waardoor het geheel maar wat voort kabbelt en zelden echt intressant wordt.
ga gerust een bakkie plur halen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Vermoeiende film. Nadjari neemt uitgebreid de tijd om de personages en het drama omtrent deze karakters goed te introduceren en de gezinssituatie van de familie zo gedetailleerd mogelijk te schetsen. Maar na een kwartier komt het auto-ongeluk, waar vervolgens de filmmaker (net als het personage) de macht over het stuur kwijtraakt. De film blijft vanaf dat moment erg moeizaam voortkabbelen en je vraagt je af wat Nadjari nu eigenlijk wil vertellen. De film toont en vertelt een heleboel, maar zegt in principe helemaal niks. Visueel is het daarnaast ook nog eens een erg saaie aangelegenheid.

1,5 sterren.

Denk dat eenieder die deze film zag, zat te wachten op de verklaring van de verdwijning, maar naarmate de film vorderde werd het toch duidelijk dat daar geen antwoord op zou komen, maar dat het de cineast te doen was aan te tonen hoe ver jongeren, werkelijk doordrongen in hun geloof en alles vanuit dit perspectief bekijkend, kunnen gaan om een familiaal drama op te lossen.
Vond het wat traag, lange handcamera-scènes met close-ups, maar in zijn geheel toch genietbaar.
De slotscène in het wachthuisje is mooi en gevoelig.

avatar van Decec
Een redelijk dramafilm...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(geen Dolby Digital aanwezig)...
Prima kwaliteit breedbeeld
(geen HD aanwezig)...
Geen moeite waard...

Een sober, tragisch, maar bij regelmaat langdradig karakterportret/introvert gezinsdrama van/over een puberjongen (en zijn familie), op zoek naar zijn vader die op een raadselachtige wijze verdwenen was. Een film over identiteit, familierelaties, gevoelens van eenzaamheid en (de functie van) religie (bij crisis). en een zoektocht naar verlossing. Mede door de afstandelijke wijze van vertellen was het verhaal een ver van m'n bedshow, raakte ik nauwelijks betrokken en kon het gebodene me niet beroeren.