Zardoz (1974)

Verenigd Koninkrijk / Ierland
Fantasy / Sciencefiction

geregisseerd door John Boorman
met Sean Connery, Charlotte Rampling en Sara Kestelman

In de verre toekomst is de aarde verdeeld in twee kampen: de barbaren en de mensen met mentale krachten die over de barbaren heersen. Zed is een barbaar die gebruikt wordt door de mensen met mentale krachten om over de barbaren te kunnen heersen. Op een bepaald moment komt Zed er achter dat hij misbruikt wordt en hij zint op wraak.

avatar van jedymaster
Deze film heb ik alleen in het duits gezien en dan zit er ook nog zo'n one liner in die dagen in je hoofd blijft hangen "der penus is slecht der penus scheest samen" ahhahahahahaha

LOL! Ja de duitsers zijn dol op deze wereldwijd verguisde film. Daar komt 'ie volgens mij minimaal eens in de twee jaar op de buis.

Het is een absolute cultfilm geworden (net zoals bijvoorbeeld Logan's Run), ondanks de rampzalige acteerprestaties en de af en toe volslagen stompzinnige verhaallijn.
Toch vind ik het een film die je ooit gezien moet hebben.

Maz

avatar van jedymaster
zardoz op tv iedereen kijken naar deze cultfilm!!!!!!!!!!!!

avatar van blabla
Het is te hopen dat ze op V8 het einde laten zien !!!!

daar heb je gelijk in

avatar van tovenaar
Nou, ik heb hem dan gezien net,maar poe poe...

Zin die constant door je hoofd blijft knallen: waar ben ik naar aan het kijken in godsnaam!@!!!

Maarja, het was allemaal wel grappig om te zien en natuurlijk niet te vergeten:

de titel is wel afgeleid van de wiZARD of OZ -> Zardoz -> de TOVENAAR

Viel niet mee !

'Guns are good, the penis is evil !'
Die heb ik maar even opgeschreven.

avatar van tovenaar
Viel niet mee !

'Guns are good, the penis is evil !'
Die heb ik maar even opgeschreven.

jah, die quote was helemaal aan het begin, toen was ik nog even aan het toiletteren, maar ze vertelden wel dat ie geweest was

neo (crew)
visueel is de film erg mooi.maar ik een raar gevoel na de film te hebben gezien. 2 sterren

Mza
In eerste intantie had ik de 1* al klaar liggen maar er zit toch meer achter, de uitwerking is alleen niet optimaal. 2,5*

avatar van Armin
Met namen als Boorman en Connery verwacht je toch wel meer dan deze bagger. *

avatar van JayLunar
Mza schreef:

er zit toch meer achter, de uitwerking is alleen niet optimaal. 2,5*

Bij mij is het juist het tegenovergestelde, maar ik geef 'm ook 2,5*

JayLunar schreef:

Bij mij is het juist het tegenovergestelde, maar ik geef 'm ook 2,5*

ff denke tegenovergesteld is dat: er zit minder achter, de uitwerking is echter maximaal

avatar van JayLunar
jedymaster schreef:

Je snapt 'm jedymaster!!

Ik persoonlijk zou 'maximaal' echter wat nuanceren..

avatar van jedymaster
de uitwerking is zeker maximaal want het is schokerend en mr bond in zo'n film is natuurlijk schokerend voor de echte bond fan maar neemt niet weg dat sean een puike acteer prestatie neerzet.

Ik blijf het een zwaar onderschatte film vinden.

Waanzinnig slechte film van John Boorman die twee jaartjes ervoor toch een van de betere films van dat jaar maakte, Deliverance.
Pure bizarre cult met Connery continue in rode slip en ontbloot bovenlijf. Rampling is prachtig mooi, maar het mag niet baten: pure en uit wansmaak ontstane vermakelijkheid die de kwalificatie puinhoop verdient.

Ben ik de enige die deze film gewoon oprecht goed vind?

avatar van The Eye
Nee, een vriend van mij uit Finland vind deze film ook helemaal super.

Wie door de camp heenkijkt ziet gewoon een hele mooie betekenisvolle film.

Wouter schreef:

Wie door de camp heenkijkt ziet gewoon een hele mooie betekenisvolle film.

Nee
Dat is feitelijk onjuist
Het is geen camp
Het is gewoon slecht
Maar wie weet...als je door de slechtheid heenkijkt...
wie weet zie je dan een betekenisvolle film
Hans Anders gaat weer een flinke omzet draaien

Wat een lolbroek ben jij, zeg.

Wouter (blijft het een onderschatte film vinden)

Geweldig! Een viering van onze sterfelijkheid. 4,5/5

gonnie schreef:

Wat een onzin, deze film kun je welbeschouwd onmogelijk waanzinnig slecht noemen. Desondanks begrijp ik best dat kijkers van deze film er dit soort meningen op na houden. De film is nu eenmaal niet erg toegankelijk (Erg veel metaforen en gebeurtenissen die op meerdere manieren te interpreteren zijn) en inderdaad vrij bizar. En het kostuum van Sean Connery helpt ook niet erg mee.

Maar deze film is zo rijk aan fantastische ideeën (Boorman bedacht een volledig nieuwe, fascinerende wereld/dimensie) en zoals ik eerder al zei, zie ik het als één grote viering van onze sterfelijkheid/menselijkheid vol van betekenisvolle aspecten. Dit is nog eens een film waar je werkelijk uren over na kunt denken en die je ook nog eens op heel interessante gedachten brengt.

Het grote probleem in de waardering van deze film zit hem erin dat vrijwel alles eraan lijnrecht op de standaard Hollywoodfilm staat. En daardoor wordt-ie dan (bewust dan wel onbewust) voor iedereen (mijzelf incluis) een stuk moeilijker te behapstukken...

avatar van Paalhaas
Toen ik de openingsscene had gezien, was ik al verkocht.

"I am Arthur Frayn and I am Zardoz. I have lived three hundred years and I long to die. But death is no longer possible: I am immortal.
I present now my story, full of mystery and intrigue, rich in irony and most satirical. It is set deep in a possible future so none of these events have yet occurred - but they may. Be warned, lest you end as I.
In this tale I am a fake god by occupation and a magician by inclination. Merlin is my hero. I am the puppet master; I manipulate many of the characters and events you will see. But I am invented too for your entertainment and amusement.
And you, poor creatures, who conjured you out of the clay? Is God in show business too?"

avatar van The Eye
Heerlijk bizarre film, mooi kleurgebruik, waanzinnig geniale ideeën, goed geklede dames en zeer prettig vermaak!

veron35
Het zag er wel mooi uit allemaal, maar dat pakje van Sean Connery was dom. Het verhaal viel ook wat tegen.

RippedBone Dog
wat een troep, mijn opa had hier ook zo'n mooi verhaal over.
In de jaren 70 heeft mijn opa de film gehuurd waarbij hij gewoon in slaap viel bij deze film samen met zijn zoon.
Een maand later wou hij weer een film huren, maar wat deed hij nou, nam ie dezelfde film mee waarbij zijn zoon (mijn pa) zegt dat meen je niet, hoe kun je nou een film meenemen die wij het slechtste op aarde vonden.
In de jaren 80 had ie hem weer gehuurd toen ik net nog niet geboren was.
In de jaren 90 toen ik een jaar of 9 was nam mijn opa weer dezelfde film mee, mijn opa had geen idee dat ie steeds dezelfde film meenam.
Mijn vader antwoorden hoe ken je nou zo'n simpele titel als zardoz vergeten en oh man wat hebben we gelachen om dat verhaal.

avatar van thunderball
RippedBone Dog schreef:
wat een troep, mijn opa had hier ook zo'n mooi verhaal over.
In de jaren 80 had ie hem weer gehuurd toen ik net nog niet geboren was.

Ik heb hier net ongeloofelijk hard om moeten lachen!
Dank voor het grappige verhaal!

Wat de film zelf betreft: die vond ik echt bagger! Het is misschien cult, het is misschien vol diepere lagen, maar ik vond er echt totaal niks aan, saai, langdradig en volledig absurd!

Dit was in de tijd dat Connery als kaskraker sterk van zijn sokkel was gevallen en hij de ene na de andere flop afleverde. Geen wonder dat het idee om terug te keren als Bond toch steeds aantrekkelijker voor hem leek te worden. NSNA in 1983 was feitelijk de eerste echte hit die hij sinds lange tijd weer zou krijgen.

avatar van jaspertjes
Paalhaas schreef:
(Boorman bedacht een volledig nieuwe, fascinerende wereld/dimensie)

Dat valt wel mee; werelden waarin 'onsterfelijken''en 'sterfelijken (vaak verwilderd)' gejuxtaposeerd worden, zijn al veel vaker, en eerder, bedacht en belichaamd.

Paalhaas schreef:

Daarnaast geeft de film ook vaak blijk van een overdadige, inconsistente en vergezochte symboliek.

Interessante film, maar heeft de tand des tijds (wellicht ook prospectief) niet kunnen weerstaan.