Solomon and Gaenor (1999)

Alternatieve titel: Solomon & Gaenor

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Morrison
met Ioan Gruffudd, Nia Roberts en Sue Jones Davies

Wales, 1911. De Jood Solomon Levinsky verkoopt stoffen deur aan deur en ontmoet zo op een dag Gaenor Rees. De twee starten al snel een relatie. Solomon verbergt echter zijn Joodse afkomst voor haar en haar strenggelovige ouders en broer. Maar zijn afkomst komt al snel aan het licht bij hen en de inmiddels zwangere en onwetende Gaenor krijgt het verbod met hem om te gaan. Gaenor laat het er niet bij zitten en komt weldra achter het geheim van Solomon. Op het moment dat ze besluiten te vluchten, breken er anti-semitische rellen uit en het jonge stel wordt uit elkaar gedreven. Zullen ze elkaar nog weerzien?

voor de liefhebbers van romantische films zoals ik is dit zeker iets dat je gezien moet hebben. naar mijn idee een fantastische film echt een doorkijker.

Sterk geacteerd, uiterst somber liefdesverhaal. Hoewel het script een paar uitglijdertjes vertoont slaagt het er in om de grimmigheid van de verschillende karakters en de zinloosheid van de seksuele en godsdienstige taboes aan de orde te stellen. Hetzelfde geldt voor de spanningen tussen joden en christenen die eindigt in brandstichting en openlijke geweldpleging tegen de eersten. Aangrijpend is de openlijke veroordeling van de zwangerschap door en uitzetting uit de christelijke kerk. Er wordt gespeeld in het Engels, Wales en Jiddisch, wat de originaliteit ten goede komt.

Bekrompenheid en vooroordelen over mensen die zogenaamd “anders” zijn, zijn van alle tijden. Dat wordt maar weer eens onderstreept in deze Romeo en Julia variant, gesitueerd in het armoedige Wales van een eeuw geleden. Antisemitische en conservatieve sentimenten spelen een hoofdrol in deze sociale en romantische tragedie. Het verhaal zakt in het midden een klein beetje in, maar het beklijvende slot trekt de film naar een hoog niveau; met dank aan het ingetogen acteerwerk van Nia Roberts en Ioan Gruffudd.
Raar dat deze emotionele film (Oscar genomineerd !) —met een plot dat enigszins verwant is aan o.a. Ae Fond Kiss... (2004) van Ken Loach— zo weinig kijkers telt. Best pijnlijk.