The Whole Wide World (1996)

geregisseerd door Dan Ireland
met Vincent D'Onofrio, Renée Zellweger en Ann Wedgeworth

In het Texas van de jaren 30 ontmoet de lerares Novalyne Price een knappe, excentrieke en interessante jongeman, Robert Howard. Hij is een succesvol schrijver van de pulpboeken over Conan the Barbarian. Zij is een inspiratiebron voor hem. Hun vriendschap ontwikkelt zich langzamerhand tot een soort relatie.

gimli f
Deze film zag ik ooit eens op een zondagmiddag. Het is ook echt een zondagmiddagfilm.
Dit is een heerlijk traag filmpje over een soort onmogelijke liefde. Het speelt zich af in het Zuiden van de States, dus het heeft ook wel zo'n echte broeierige Zuidelijke sfeer over zich...
Het verhaal is op zich niet groots, en de film heeft verder niets speciaals, maar het is toch een heerlijke, rustige film. Met Renee Zellweger ook, trouwens.
Wie van (trage) films houdt en niet op zoek is naar de zoveelste moderne of gewelddadige film, moest deze maar eens kijken.

avatar van Guyke
Mooi romantisch liefdesdrama. De typische kleuren van het zonovergoten zuiden van de Verendigde Staten zorgen voor een geheel eigen sfeer.
De story verloopt wat traag, maar dit past bij de ganse setting. Goed einde.

avatar van soom
Deze film deed echt wel wat met me, zeker weten. Het is een behoorlijk sterk drama, met goede hoofdrollen van Renee en Vincent, die chemistry hebben en een goede interactie is ook aanwezig.

Renee is altijd wel goed in wat ze doet, en ik vind de rollen die ze speelt wel altijd mooi. Er zitten echt sterke momenten in tussen haar en Vincent, die echt hartstikke overtuigend zijn.

The Whole Wide World is misschien wel wat sentimenteel, maar als je je daar niet zoveel van aantrekt, zit je hier wel goed.

Tijdens het einde had ik serieus wat moeite om niet in huilen uit te barsten, ontroering!!

Volgens mij is de rol van Natalie Portman in Where the Heart is, gebaseerd op de Novalyne Price uit deze film. Want als ik het goed heb onthouden, heet Natalie in deze film Novalee Price, wat er wel erg op lijkt.

avatar van nightbreed
Slappe en duffe verfilming van het boek van Novalyne Price.
Ik ken het boek niet maar ik kan me niet voorstellen dat het boek ook saai is.
Er gebeurd werkelijk niets, helemaal niets.
Er is geen begin en geen middenstuk waardoor er van een opbouw niet te spreken valt.
Alleen het einde is nog een beetje te genieten.
Ik vond Vincent D'Onofrio niet erg goed acteren in deze film, Renée Zellweger was wel goed.

Cijfer: 2

avatar van Boenga
Prima film over de haat/liefde relatie tussen twee totaal verschillende mensen, zonder het gevreesde Hollywood-einde.
Een heel rustig tempo met mooie beelden, warme kleuren, die aangename zuiderse sfeer, en meeslepende muziek. Daarbij uitstekend werk van hoofdacteurs die hun uitgediepte personages perfect weergeven. Vooral Zellweger doet dat heel goed; bij D'Onofrio is er een behoorlijke portie overacting, maar daar is hij ongetwijfeld niet zelf de schuld van. Toch storend genoeg om een halve * te verliezen...
Opmerkelijk: MM = 2,77*, terwijl IMDB = 7,1* of 3,55*. Een behoorlijk verschil.

avatar van HvdZ
soom schreef:

Info over de Film ' Where the Heart is' staat o.a. hier: Where the Heart Is (2000) - Wikipedia - nl.wikipedia.org en heeft dus niets met 'The Whole Wide World' te maken

avatar van HvdZ
'The Whole Wide World' is een prachtige film over de beroemde Amerikaanse Pulpauteur Robert E Howard, en geeft een goed beeld van het leven van beide hoofdpersonen, Robert Erwin Howard en Novalyne Price Ellis, in het Texas van de jaren dertig van de vorige eeuw..

Een echte relatie kregen ze nooit, want Howard maakte het uit, in de tijd dat zijn moeder op sterven lag.

Toen hij hoorde dat zijn moeder overleden was, ging hij naar zijn auto, pakte zijn.................. spoiler (?)

Robert E. Howard stierf in 1936, en Novalyne Price Ellis in 1999.

Wil je meer over hun relatie weten dan is het boek van Ellis: One who walked alone, een aanrader.